بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

ایمنی صنعت غذا در خرده فروشی ها و مقابله با کووید 19

اماکن خرده‌فروشی غذا

در‌طول همه‌گیری جهانی «کوید-19»، بخش خرده فروشی غذا[1]  یا اماکن عرضه غذا با بزرگ‌ترین چالش‌ها در تامین بالاترین استانداردهای بهداشتی، محافظت از کارکنان در برابر خطر ابتلا، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان ارائة خدمات به انبوه مشتریان، تداوم ارائة خدمات، و کسب اطمینان از دسترسی همه‌روزه به منابع غذایی کافی مواجه است. در صورت پیروی از شیوه‌های استاندارد و مطلوب بهداشت فردی، که خطر انتقال اکثر بیماری‌های وابسته به مواد غذایی را تقلیل می‌دهند، آلوده شدن مواد غذایی به‌دست کارگران مربوطه در اماکن عرضه غذا امری نامحتمل است. اقداماتی همچون شستشوی مکرر دست، استفاده از مواد ضدعفونی‌کنندة دست، استفاده از البسة محافظ، و بهداشت تنفسی مناسب خطر انتشار بیماری را کاهش خواهد داد. کارفرمایان باید بر اهمیت شستشوی مکرر و بیشتر دست‌ها و مراعات شیوه‌های بهداشتی مطلوب، و نظافت و ضدعفونی کردن مکرر سطوحی که مرتباً لمس می‌شوند، تاکید کنند. کارگران مواد غذایی باید از علائم بیماری «کوید-19» آگاه باشند و، در‌صورت احساس بروز نشانه‌های بیماری در خود، مراتب را به کارفرمای خود اطلاع دهند و برای دریافت توصیه‌های پزشکی اقدام کنند. مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن عرضه مواد غذایی برای کاهش خطر انتقال بیماری حیاتی است. اقدامات عملی قابل‌استفاده از سوی خرده‌فروشان شامل موارد زیر خواهد بود:

  • تنظیم تعداد مشتریانی که وارد فروشگاه مواد غذایی می‌شوند به‌منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت؛
  • نصب علائم در نقاط ورودی با درخواست اجتناب از ورود به فروشگاه در‌صورت احساس ناخوشی یا برخورداری از علائم ابتلا به «کوید-19»؛
  • مدیریت و کنترل صف همراه با توصیة فاصله‌گذاری اجتماعی در هر دو بخش داخلی و خارجی فروشگاه؛
  • تامین مواد ضدعفونی‌کنندة دست، پاشش مواد گندزدا، و دستمال کاغذی یک بار مصرف در نقاط ورودی فروشگاه؛
  • استفاده از علائم زمینی داخل فروشگاه مواد غذایی برای سهولت پیروی از دستورالعمل فاصله‌گذاری اجتماعی؛ خصوصاً در مناطق پر‌ازدحام همچون پیشخوان‌ها و صندوق‌های فروش؛
  • اعلان صوتی منظم برای یادآوری پیروی از توصیه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و شستشوی منظم دست‌ها به مشتریان؛
  • نصب حفاظ‌های پلکسی‌گلاس برای محافظت بیشتر از کارکنان در پیشخوان‌ها و صندوق‌های فروش؛
  • تشویق استفاده از روش‌های پرداخت غیر‌تماسی؛
  • نظر‌به افزایش استفادة مصرف‌کنندگان از ساک‌های خرید شخصی، آگهی توصیه به مصرف‌کنندگان، مبنی‌بر نظافت ساک‌های خرید خود پیش از هر‌بار استفاده، باید در اماکن عرضه غذا (فروشگاه‌ها، بازارها، و سوپرمارکت‌ها) نصب شود.

خطر انتقال «کوید-19» را از طریق شناسایی نقاط پر‌تماس در اماکن عرضه مواد غذایی و حصول اطمینان از نظافت و ضدعفونی این نقاط به‌طور منظم به ‌حداقل ممکن برسانید. چرخ‌دستی‌های خرید، دستگیره‌های در، و ترازوهای ویژة استفادة مشتریان نمونه‌هایی از نقاط پر‌تماس‌اند. اقدامات لازم عبارتند از:

  • عرضة دستمال‌های مرطوب (یا سایر انواع مواد ضدعفونی‌کننده) به مشتریان برای تمیز کردن دستگیره‌های چرخ‌دستی و سبدهای خرید؛ یا گماشتن کارکنان به ضدعفونی‌سازی دستگیره‌های چرخ‌دستی‌ها پس از هر‌بار استفاده؛
  • شستشو و ضدعفونی کردن مکرر اقلامی همچون سطل‌های زباله، اهرم‌ها و ظروف مواد شوینده؛
  • در صورت امکان، باز نگهداشتن درها برای به‌حداقل رساندن تماس دست.

نمایش غذای فاقد پوشش در اماکن عرضه غذا

گرچه به باور برخی مصرف‌کنندگان کانترهای غذای باز خطر ابتلا به «کوید-19» را به‌همراه دارند، در‌حال حاضر، هیچ‌گونه شواهد علمی دال‌بر امکان انتقال ویروس «کوید-19» از طریق غذا در دست نیست. مراعات اقدامات بهداشتی مناسب پیرامون کانترهای غذای باز، همچون سالاد بارها، کانترهای محصولات کشاورزی تازه، و محصولات نانوایی همچنان حائز اهمیت است. همواره باید به مصرف‌کنندگان توصیه شود که میوه‌ها و سبزیجات را، پیش از مصرف، با آب قابل‌شرب بشویند. مصرف‌کنندگان و کارکنان، هر‌دو، همواره باید شیوه‌های بهداشت فردی مطلوب را پیرامون محیط‌های غذای باز مراعات کنند.

به‌منظور مدیریت بهداشتی کانترهای غذای باز و اجتناب از انتقال ویروس «کوید-19» از طریق تماس با سطوح، اماکن عرضه مواد غذایی باید:

  • برای شستشو و ضدعفونی‌سازی مکرر کلیة سطوح تماس با مواد غذایی و ظروف اقدام کنند؛
  • کارگران خدمات مواد غذایی را ملزم به شستشوی مکرر دست‌ها، و در‌صورت استفاده از دستکش، تعویض آنها پیش از آماده‌سازی غذا، و پس از آن، کنند؛
  • کارگران خدمات مواد غذایی را ملزم به نظافت و ضدعفونی‌سازی مکرر کانترها، ظروف سرو، و ظروف چاشنی‌ها کنند؛
  • مواد ضدعفونی‌کنندة دست را در مبادی ورودی و خروجی محیط‌های مواد غذایی در‌اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند؛
  • از نمایش باز یا فروش محصولات نانوایی فاقد پوشش در کانترهای سلف‌سرویس خودداری کنند. محصولات نانوایی در ویترین‌های باز و سلف‌سرویس فروشگاه‌های مواد غذایی باید درون بسته‌بندی‌های پلاستیکی، سلفون یا کاغذی قرار داده شوند. در‌صورت نمایش محصولات نانوایی فاقد پوشش در خرده‌فروشی‌ها، این اقلام باید درون محفظه‌های نمایشی پلکسی‌گلاس چیده شوند و، هنگام عرضه به مشتری، با استفاده از انبر درون کیسه‌های مربوطه قرار داده شوند.

[1] Retail food premises

تحقیق و توسعه شرکت BRS

تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰

تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۱۲۸۱

www.BRSMENA.com

www.BRS.ir

#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #ایزو22000 #کووید19 #کرونا #شرکت_ایزو 

منبع :https://brs.ir/node/78

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد