بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

مشاوره کسب و کار و سرمایه فکری (1)

برای درک اینکه صنعت مشاوره در آینده چگونه توسعه پیدا خواهد کرد، باید اول به دو فاکتوری نگاه کنیم که سبب رشد آن در گذشتۀ نزدیک شده‌اند.

یکی از دلایل مهم، و بدون تغییر، برای اینکه چرا مشتریان برای مشاوره هزینه می‌پردازند کسب دانشی است که از آن بی‌بهره هستند. استانداردسازی یک ایدۀ جدید سخت است و می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، اما به‌تدریج، با گذشت زمان، رویه‌های استاندارد عملیاتی ایجاد شده و آن ایده به محصولی تبدیل می‌شود که در اختیار همه است. این تجاری‌سازی دانش مانند مهندسی برای شرکت‌های مشاورۀ بزرگ‌تر و جنرالیست سودمند بوده و به آنها کمک کرده با تجمیع آنچه در یک شرکت آموخته شده و انتقال آن به دیگران به سرعت توسعه یابند. دلیل دوم پدیدۀ برون‌سپاری است. برون‌سپاری می‌تواند پاسخ منطقی برای هر سازمانی باشد که این سؤال را مطرح می‌کند: ”چطور می‌توانیم فرایندهای خود را به هوشمندانه‌ترین شکل مدیریت کنیم؟“ این پاسخ رویکردی را برای مواجهه با پیچیدگی یک موقعیت تجاری ارائه می‌دهد، فرایندهای مختلفی که به‌طور مداوم نیازمند فن‌آوری‌های متفاوت و افراد متفاوت هستند و یک فرهنگ کاری متفاوت دارند. در این مورد، برون‌سپاری با مثلاً یافتن کانال‌های جایگزین فروش و توزیع تفاوتی ندارد، و اینکه باید به‌عنوان مشاوره رده‌بندی شود یا خیر پرسشی بی‌پاسخ است.

مشاورۀ راهبردی تفاوت دارد. در اینجا ایده‌ها کمتر مستعد تجاری‌سازی هستند زیرا ذاتاً پیچیده‌تر هستند، کارکرد متقابل دارند و باید در جهت نیازهای هر مشتری به‌شدت اصلاح شوند. مشاوران راهبردی معمولاً در محیطی کار می‌کنند که هیچ راه‌حل استانداردی وجود ندارد، صرفاً به این دلیل که مشکلاتی که آنها و مشتریان‌شان با آنها روبه‌رو می‌شوند اغلب منحصربه‌فرد هستند. دوم، برون‌سپاری مشکل است زیرا باید بخشی اساس یک شرکت باشد. بنابراین، مشاورۀ راهبردی اگرچه درمقایسه با آی‌تی و مشاوره، تنها نمایندۀ بخش کوچکی از کار است، همچنان از همه سودمندتر است. همچنین حیطه‌ای است که احتمالاً در آینده اهمیت بیشتری خواهد یافت زیرا کاربرد مشاوره بیشتر به‌واسطۀ دستورکار راهبردی مشتریان هدایت خواهد شد تا به‌صورت واکنشی تاکتیکی به یک مشکل خاص. درنتیجه، ممکن است مشاوران راهبردی نقش فعالیت مشاورۀ واسطه و هماهنگی را در جانب مشتری برعهده بگیرند.

برآورد این گرایش‌ها در آینده می‌تواند نشان‌دهندۀ آن باشد که بازار مشاوره به رشد ادامه خواهد داد. ”خلاء دانش“ و مشاورۀ آی‌تی همچنان از تجاری‌سازی دانش سود خواهند برد، زیرا این فرایند، در آینده سرعت خواهد گرفت. تهدید اصلی در این مورد از سوی شرکت‌های نرم‌افزاری خواهد بود که نقش تأمین‌کنندگان دانش را به‌صورت محصول برعهده خواهند گرفت و تلاش می‌کنند از این جایگاه برای ارتقای زنجیرۀ ارزش استفاده کنند.

مشاورۀ راهبردی نیز رشد خواهد یافت، اما عمدتاً به این دلیل که سرمایۀ فکری آن نمی‌تواند به شیوۀ مشابهی به محصول تبدیل شود. همین‌طور باید انتظار داشته باشیم که شرکت‌های مشاوره در حیطه‌های بیشتر و با مؤسسات بیشتری کار کنند که نه پارادایم‌های جامعۀ سنتی و نه بخش خصوصی در آنها نقش مناسبی ندارد. کار گروه مشاورۀ بوستون در مدیریت بیماری، که تلاش دارد رابطه بین پزشک و بیمار را دوباره مهندسی کند، مثال خوبی از آن است که این اتفاق درحال رخ دادن است.

رشد در همۀ حیطه‌های مشاوره به این معناست که اندازه مهم نخواهد بود: سال‌هاست که نابودی شرکت‌های متوسط پیش‌بینی شده است، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم یک شرکت خلاق با این اندازه از لحاظ اقتصادی کمتر از شرکت‌های دیگر دوام خواهد آورد. موفقیت، و حتی دوام آوردن، در آینده از طریق میزان توانایی یک شرکت برای تمرکز فعالیت‌هایش بر آنچه که عقیده دارد بازارها و خدمات اصلی خواهند بود و می‌تواند خدمات منحصربه‌فرد یا برتری در آنها داشته باشد، مشخص خواهد شد. شرکت‌هایی که دوام می‌آورند و رشد می‌کنند این کار را انجام خواهند داد زیرا قادر هستند متمرکز باقی بمانند و موضوع تمرکز خود را با تکامل و ادغام بازارها تغییر دهند.

تفکر جدید در صنعت مشاوره به شناسایی الگوهای نوظهور برمی‌گردد: این فرایند تفسیر و تحلیل که مشاوران با داده‌ها انجام می‌دهند است که اهمیت دارد، نه خود داده‌های خام. وظیفۀ مشاور راهبردی توجه به اطلاعات در تجارت و بازارهای مشتری از دیدگاهی جدید است، تا بتواند راه‌حل‌های جدیدی خلق کند. اگر مشاوران اقتصادی خلاق نباشند، نقش آنها تفاوتی با مشاوران عملیاتی یا ارتقای فرایند نخواهد داشت که صرفاً خلاءهای شناخته‌شده را در مبنای دانش مشتریان خود پُر می‌کنند.

مسائلی که در مشاورۀ راهبردی مورد توجه قرار می‌گیرند آن‌قدر پیچیده هستند که بعید است کسی که مجموعۀ مشابهی از اطلاعات را بررسی می‌کند به نتیجۀ یکسانی برسد. بنابراین، آنچه در اینجا مطرح است، فرایندی است که از طریق آن تفسیر صورت می‌گیرد و افرادی که آن را انجام می‌دهند. مجموعه‌ای از مشاوران بسیار مستعد باید مجموعۀ اطلاعات را بررسی کرده و چیزی جدید در آن بیابند. می‌توان بخش‌هایی از این فرایند را آموزش داد، اما سهم بسیار بیشتری از موفقیت به این بستگی دارد که گونه‌ای از فرهنگ را در اختیار داشته باشیم که خلاقیت را پرورش داده و حفظ می‌کند. شرکت‌های مشاوره درحال حاضر مبالغ عظیمی را برای آموزش رسمی، و تحقیق و توسعه هزینه می‌کنند، اما جزء اصلی، تیمی از افراد است که مفهوم عملی را با شجاعت برای فراتر رفتن از خرد مرسوم ترکیب می‌کند.

تحقیق و توسعه شرکت BRS

تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰

تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۱۲۸۱

www.BRSMENA.com

www.BRS.ir

#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد 

منبع :https://brs.ir/node/80

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد