1. مقدمه
براساس رأی انجمن اروپا (2005)، مسئولین کار در اروپا به سرپرستی وضع قانون، قوانین و مقرراتی متهم شدند که نیازها در محل کار را تغییر میدهند. به همین دلیل قانونگذاران روی فراهم کردن شرایط کاری ایمن با وضع قانون، متمرکز شدهاند.
قانونگذاری ایمنی و سلامت حرفه ای یکی از بخشهای مهم فرآیند است تا بتوان سازمانها و شرکتها را مدیریت کرد. برآورده کرده ملزومات قانونی اولین مسئولیت هر شرکت است. با وجود آنکه این یک روش ساده برای حفظ امنیت است، اولین قدم پیشگیرانه در هر سازمان است. همانطور که جاسینتو (2011) گفته است، به کارگیری صحیح قانون در شرکتها میتواند از رویدادهای ناخواسته جلوگیری کند و آنها را کنترل کند و حتی تاثیر آن را از بین ببرد.
طبق تحقیقات قبلی، وقتی حوادث رخ میدهند، در گزارش بازرسی باید همه مواردی که در زمان بازرسی شناسایی شده اند ارائه شود. باید تعیین شود که آیا خطایی مرتبط با حادثه وجود داشته است که به عنوان نقض قانون در نظر گرفته شود. علاوه بر آن وقتی مدلی بازرسی حوادث عمومی به کار برده میشود، که توسط مسئولین کار هدایت میشود، ارزیابی توسط متخصصی انجام میشود که میتوان از شهادت او در دادگاه استفاده کرد. حتی وقتی، همانطور که صالح (2010) گفته است، ترس از قانون باعث از بین رفتن برقراری ارتباطات آزاد درباره حقایق در بازرسیهای رویداد شود، هم مدارک بسیاری وجود دارند که میتوانند فرآیندها و نتایج ایمنی و سلامت در شرکتها را نشان دهند.
با این حال، در حوزه آکادمیک، انتقادهایی شده است که قوانین ایمنی و سلامت حرفه ای میتواند نوآوری و توسعه صنعتی را محدود کنند و در مقابل یک فرهنگ نامغایر در ادارات ایجاد کند. در چندین کشور، پیشنهاداتی ارائه شدند تا بتوان قوانین را لغو کرد و در نتیجه مرز قانونمند را هر جا ممکن است کاهش داد. با این حال، سازمانهای بین المللی مثل بانک جهانی وOECD از قوانین موجود دفاع میکنند و به کار بردن آنها برای توسعه اقتصادی حیاتی میدانند و مزیتهای مهمی برای رشد سودمند و بلندمدت نشان میدهند. علاوه بر آن همانطور که توضیح دادهاند شرکتهای رینفرت (2014) به عنوان افراد ذینفع، باید در فرآیند وضع قانون از ابتدای کار شرکت کنند. بنابراین قانونگذاران الزاما رقیبان انجمن قانونگذاری شده نیستند.
به ویژه در شرکتهای کوچک و متوسط (SME)، مدیریت امور قانونی در زمینه ایمنی و سلامت تبدیل به وظیفهای پیچیده شده است. شرکتهای کوچک نسبت به شرکتهای بزرگ به شکلی متفاوت سازماندهی شدهاند. نتایج حاصل از قانونگذاری با شرکتهای کوچک فقط زمانی مطابقت مییابند که نتایج به سادگی قابل سنجش باشد، و شرکت دارای صلاحیت باشد که تصمیم بگیرد چگونه به این اهداف دست یابد.
در شرکتهای کوچک و متوسط است که اکثر مشکلات وجود دارد. نمایندگی اروپایی متوجه شد که کشورهای عضو EU-15قبلی دارای 19 میلیون SME هستند که حدودا 75 میلیون کارمند دارند. در این کسب و کارهای کوچک و متوسط است که حدود 82% از جراحتهای مربوط به کارو بیش از 90% از حوادث مرگبار رخ میدهند.
بحثهای کمی درباره تعهدات موجود در مدیریت امور قانونی در شرکتها به ویژه در خصوص شرکتهای کوچک و متوسط انجام شده است. بنابراین دلیل این تحقیق این است که: به روشهای موفقیت آمیز و مشکلات، نقاط ضعف و محدودیتهایی که سازمانها با آن رو به رو هستند و در تلاش هستند با آنها مقابله کنند و به طور موثر قانونگذاری ایمنی و سلامت حرفه ای را مدیریت کنند، نگاهی بیندازد.تحقیق و توسعه شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۱۲۸۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
منبع : https://brs.ir/node/111