1.1 پیشینه تحقیقات در زمینه شناسایی عدم اجرای قانون در بررسیهای حوادث حرفه ای
در خصوص شناسایی عدم اجرای قانون در گزارشهای بازرسی، گومز (2008) نمونه های بسیاری در خصوص حوادث مرگبار را بررسی کرد تا بتواند دسته های غالب علتها را شناسایی کند و سپس آنها را با ملزومات قانونی و سطوح اجرای قانون یا عدم وجود آنها در زمان نیاز، ترکیب کرد. او متعاقبا مجموعه ای از نقاط کور را شناسایی کرد که در آنها وضع قانون هم نامشخص است و غیر کارآمد، به عبارت دیگر پوشش مناسبی ارائه نمیکند. کار گومز نشان داد که یکی از ملزومات مهم نیاز به مقایسه داده حقیقی در زمینه عواملی که حوادث را ایجاد میکنند با قانون کاربردی است، به عبارت دیگر باید مواردی تحلیل شوند که در آنها قوانینی وجود دارد که باید به جلوگیری از حوادث کمک کند. این ارتباط فقط زمانی میتواند ایجاد شود که فرآیند بازرسی شامل تحلیل عوامل قانونی مرتبط باشد. این کار میتواند هشدارهای مفیدی ایجاد کند که میتوانند به شرکتها کمک کنند تا بخشهای قانونی را شناسایی کنند یا درکی از قوانینی کسب کنند که نادیده گرفته شده بودند.
دو مقاله موجود بودند که به فرآیند شناسایی عدم اجرای قانون در بازرسیهای حوادث حرفهای ارجاع داده شده بودند. اولین مقاله متعلق به کاتساکیوری (2010) بود که 40 مورد از حوادثی را تحلیل کرده است که بین سال 2000 و 2008 در صنعت تولید رخ دادهاند. نمونه مورد استفاده از پایگاه دادهای از گزارشها دریافت شده بود که در مرکز پیشگیری از خطر آتیکا غربی در یونان قرار دارد. این تحقیق از این نظر جالب است که از روشی استفاده میکند که به عنوان MILI مشهور است که توسط سازمان بازرسی کار ارائه شده است تا در بازرسی حوادث مورد استفاده قرار گیرد. این روش نه تنها عوامل به وجود آورنده حوادث را شناسایی میکند بلکه هر موردی که در آن عدم اجرای قانون وجود داشته است که منجر به آن شده است را هم شناسایی میکند. دومین مقاله تحقیقی از سالگوئرو (2018) است، که 98 مورد بازرسی حوادث حرفهای را تحلیل میکند که توسط ماموران کار در آندالوسیا در اواخر 2014 انجام شدهاند. این نمونه با دنبال کردن پنج مرحله تحلیل شد که در روش کار RIAAT تعریف شدهاند و نشان داد که درصد قابل توجهی از گزارشهای تحلیل شده (46%) برخی موارد نقض قانون را شناسایی کرده اند که منجر به حادثه ای شده است که در حال بررسی است.
1.2 پیشینه تحقیقات در خصوص شناسایی عدم اجرای قانون در OHS به عنوان شاخصهای اصلی
یکی دیگر از عوامل موجود در رابطه میان مدیریت امنیت و مقابله با استانداردها، این احتمال است که توجه بیشتری به اجرای قانون میشود نسبت به وظایف امنیتی. انجا و فجلتون (2010) این احتمال را در تحقیقی نشان دادند که نگرشهای مدیران اجرایی را در شرکتهای حمل و نقل در نوروژ در آن بررسی شده بود. آنها به این نتیجه رسیدند که برای بسیاری از سرپرستان مدیریت، معنای OHS بیشتر مسالهای در خصوص مقابله با قوانین و مقررات است به جای آمکه درخصوص مدیریت امنیت باشد. این محققان همچنین تاکید کردند که فشار اقتصادی و رقابت تجاری هر دو منجر به اختلافات ممکن با مدیریت اجرای قانون در زمینه سلامت و ایمنی میشود.
با این حال در مدیریت و سازماندهی شرکتها، شناسایی موارد غیرقانونی در طول وقوع حادثه کاری فقط شاخصی است که نشان میدهد اتفاقی افتاده است و چیزی در مورد آن مساله در گذشته باقی مانده است. به طور خلاصه، این مساله اشاره به شاخصهایی دارد که نشاندهنده یک روش واکنشی دربرابر مدیریت ایمنی و سلامت حرفهای هستند. این شاخصها در حال حاضر به عنوان شاخصهای عط فکننده به ماسبق توصیف میشوند که به عنوان شاخصهای قبلی هم معروف هستند.
در مقابل، شاخصهای موثر در آینده، که در پیشینه تحقیقات به عنوان شاخصهای هدایت کننده معروف هستند، معیارهایی از شرایط سیستم هستند که عملکرد آینده را پیشبینی میکنند. محققان شروع به تحقیق درباره شاخصهای هدایت کننده کردند تا بتوانند از شاخصهای قبلی فاصله بگیرند و از معیارهایی استفاده کنند که میتواند قبل از وقوع حادثه به کار برده شود. این تحقیقات روی معیارهایی متمرکز هستند که میتوان با استفاده از آنها نتایج ایمنی آینده را پیش بینی کرد و در آنها شاخصهای موثر در آینده وجود دارد.
محققانی مثل هینز (2013)، شی (2016)؛ لینگارد (2017)، دسته بندیهایی از شاخصهای هدایت کننده ایجاد کرد هاند که میتوانند در سازمانها مورد استفاده قرار بگیرند و به طور خاص در بخشهای کاری مثل ساختمان استفاده شوند. این دستهبندی شامل شناسایی موارد غیرقانونی در بازرسیهایی است که در شرکتها انجام شده است یا دستورالعملها یا فرآیندهایی که نقض شده اند.
ایزو 45001 ، ایزو 45000 ، استاندارد 45001 ، استاندارد ایمنی ، ایمنی و بهداشت حرفه ای ، ایمنی و بهداشت شغلی ، صدور گواهینامه ایزو 45001 ، استاندارد hse ، استاندارد QHSE ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، شرکت معتبر ایزو ، گواهینامه استاندارد، شرکت تحت اعتبار ناسی ، مرکز ملی تایید صلاحیت ، مقاله ایزو 45001 ، مقاله پژوهشی ایزو ، شرکت BRSM
امور آموزش شرکت BRSM
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱
www.BRSMENA.com
www.BRSM.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی
منبع :https://brs.ir/node/144