وجود افراد (پرسنل) در تمام سازمانها ضروری است. عملکرد سازمانی به نحوه استفاده از صلاحیتها و شایستگیهای افراد در محل کار بستگی دارد. موفقیت سازمانها مستلزم مدیریت شایستگی و توسعه افراد در سطح سازمانی، تیمی، گروهی و فردی است.
بدیهی است که مدیریت شایستگی و توسعه افراد با یکدیگر ارتباط دارند: توسعه افراد بخشی از مدیریت شایستگی است و افراد شایسته به توسعه نیاز دارند. این دو ساختار ارتباطی درونی با هم دارند و از بسیاری جهات جدا نشدنی و غیرقابل تفکیک هستند.
بهکارگیری فرآیندهای برنامه ریزی شده و منظم برای مدیریت شایستگی و توسعه افراد، کمک شایانی به سازمانها میکند تا بتوانند تواناییهای خود را بهبود بخشند، مسیر استراتژیک خود را طی کنند و به نتایج مورد نظر برسند. مدیریت شایستگی در افزایش تواناییهای سازمان در ایجاد و ارائه ارزش از اهمیت بسزایی برخوردار است.
اصول مدیریت کیفیت زیر بنای رده استانداردهای ISO 9000 است (که استانداردهای رده ISO 10001 تا ISO 10019 بخشی را تشکیل میدهند) و بر اهمیت افراد شایسته و فرهنگی که رشد و توسعه بیشتری را رواج میدهد، تأکید میکند.
این گزارش، در حوزه موضوعات مربوط به مدیریت شایستگی و توسعه افراد، سازمانها و کارکنان آنها را راهنمایی میکند و ممکن است هر زمان که نیاز به راهنمایی باشد برای افراد شایسته / توسعه یافته در رده ISO 9000 سیستمهای مدیریت کیفیت، یا در هر استاندارد دیگر در زمینه سیستمهای مدیریتی، به عنوان مثال مدیریت بحران یا مدیریت زیست محیطی، مورد استفاده قرار گیرد.
این گزارش راهنمایی برای کمک به سازمانها در مدیریت شایستگی و توسعه افراد خود است.
این گزارش دستورالعمل هایی به سازمان ارائه میدهد تا بتواند سیستمهای مدیریت شایستگی و توسعه افراد را ایجاد، اجرا و حفظ کند و آن را ارتقا دهد و از این طریق بر نتایج حاصل از مطابقت محصولات و خدمات با نیازها و انتظارات ذینفعان مربوطه تأثیر مثبت بگذارد.
این گزارش صرف نظر از نوع و اندازه، برای کلیه سازمانها قابل اجرا است. در این گزارش چیزی به الزامات مربوط به رده ISO 9000 یا استانداردهای دیگر اضافه نشده، از آن کم نشده و تغییر نکرده است.
گزارش پیش رو در متن به گونه ای ذکر شده است که بخشی یا تمامی محتوای آنها الزامات این گزارش را تشکیل میدهد. برای منابع تاریخ دار، فقط ویرایش آن ذکر میشود. برای منابع بدون تاریخ، آخرین ویرایش از مطلب مورد استفاده (شامل هر گونه اصلاح) ذکر میشود.
ISO 9000: 2015، سیستمهای مدیریت کیفیت - اصول و واژگان
با توجه به اهداف این گزارش، عبارات و تعاریف ذکر شده در ISO 9000: 2015 و موارد زیر به کار گرفته میشوند.
ISO و IEC پایگاه داده اصطلاحات علمی و فنی برای استفاده در استاندارد سازی بوده که از طریق سایتهای زیر در دسترس هستند:
- بستر مرور آنلاین ISO: در https://www.iso.org/obp
- الکتروپدیای IEC: در http://www.electropedia.org
1-3- شایستگی
توانایی استفاده از دانش (3-4) و مهارت (3-3) برای دستیابی به نتایج مورد نظر
[منبع: ISO 9000:2015, 3.10.4، اصلاح شده - علائم ورودی حذف شده اند.]
2-3- توسعه افراد
تشویق کارکنان برای به دست آوردن شایستگی (3-1) جدید یا پیشرفته از طریق ایجاد فرصتهای یادگیری و آموزش و شرایطی برای استفاده از نتایج به دست آمده
3-3- مهارت
توانایی آموخته شده درباره انجام وظیفه برای یک انتظار خاص
[منبع: ISO 30401:2018, 3.30]
3-4- دانش
سرمایه انسانی یا سازمانی که تصمیمات و اقدامات مؤثر در شرایط مختلف را ممکن میسازد
[منبع: ISO 30401:2018, 3.25، اصلاح شده - علائم ورودی حذف شده اند.]
تحقیق و توسعه شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۱۲۸۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد
منبع :https://brs.ir/node/93