بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

پیاده سازی ایزو 14001 (EMS) در سازمانهای کوچک و متوسط (مقاله پژوهشی)

در مقالات زیادی در مورد نقش استانداردهایی همچون ایزو 14001 بحث شده است، استانداردهایی که به شرکت‌ها در پیاده‌سازی سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) داخلی و همچنین به بهبود عملکرد شرکت‌ها کمک می‌کنند (اریمورا و همکاران، 2016؛ جانستون 2020). اما هنوز مشخص نیست که انگیزه‌های استراتژیک در استفاده از ایزو 14001 چگونه عملکرد زیست‌محیطی و اقتصادی را ارتقا می‌بخشند (به مقالۀ ویزنر و همکاران، 2006؛ بویرال و هنری، 2012؛ مازی و همکاران 2016 مراجعه کنید). از یک سو، این دیدگاه وجود دارد که سازمان‌ها به این دلیل ایزو 14001 را اتخاذ می‌کنند که با قانونی‌سازی اقدامات زیست‌محیطی خود در برابر دیدگاه دیگران به منافع حاصل از عملکرد نمادین دست پیدا کنند (فرانویلهز، 2016؛ اراویند و کریسمن، 2011). از سوی دیگر، دلایل اصولی استفاده از این استاندارد (مثلاً، بهبود کارآیی فرآیندهای اقتصادی و زیست‌محیطی) بیشتر دلایل ابزاری جهت دستیابی به پیامدهای عملیاتی بهتر در نظر گرفته می‌شوند (بویرال و هنری، 2012). ابهامی که در مورد نقش استانداردها در دستیابی به عملکرد بهتر وجود دارد به خاطر نبود اتفاق نظر در مقالات راجع به این موضوع که عملکرد زیست‌محیطی چیست و EMS چگونه یا چرا آن را بهبود می‌بخشد، پیچیده‌تر هم خواهد شد (ناروکا و پارکر، 2009).

رابطۀ متقابلی که بین استدلال نمادین بیرونی و استدلال اصولی داخلی در استفاده از ایزو 14001 وجود دارد در طیف وسیعی از مقالات استانداردسازی به چشم می‌خورد. برانسون و جیکبسون (2002) تاکید کرده‌اند که دو مسیر برای تحقق استانداردسازی وجود دارد: 1) سازمان‌ها شیوه‌های فعلی خود را تغییر می‌دهند و لذا عملکرد داخلی خود را بهبود می‌بخشند یا 2) سازمان‌ها نحوۀ ارائۀ شیوه‌های خود را تغییر می‌دهند و در نتیجه ادراک دیگران از عملکرد خود را بهبود می‌بخشند. بنابراین، هرچندکه اعطای مجوز بیرونی به استانداردها در ارزیابی این موضوع نقش دارد که "واقعاً چه کاری انجام شده است"، ولی در واقع این کار مبتنی بر "گفته‌ای که به عمل درآمده است"، می‌باشد (همان مرجع). از این حیث، در مقالات از دو دیدگاه به عملکرد نگاه می‌شود. در دیدگاه اول، عملکرد به عنوان پیامدهای زیست‌محیطی و مالی در سطح شرکت در نظر گرفته می‌شود که حاصل بهبود کارآیی‌های عملیاتی هستند، در دومین دیدگاه، عملکرد به عنوان سازه‌ای با اجزاء بیرونی در نظر گرفته می‌شود. اما تفکیک ابعاد داخلی و بیرونی عملکرد زیست‌محیطی در عمل کار سختی است (به مقالۀ بارد و همکاران 2012 مراجعه کنید) و برخی معتقدند که اتخاذ ایزو 14001 حاصل انگیزش‌های نمادین و اصولی است (به مقالۀ بویرال و هنری 2012 مراجعه کنید).

دلایل پیاده‌سازی EMS در بنگاه‌های کوچک و متوسط (شرکت‌های کوچک و متوسط) که مناسب شرایط بیرونی یا داخلی باشد نیز همچنان مبهم است. برخی معتقدند که شرکت‌های کوچک و متوسط منابع کافی در اختیار ندارند تا بتوانند به بهینه‌سازی تجاری زیست‌محیطی طولانی مدت خاصی دست پیدا کنند که در واکنش به درخواست‌های قانونی یا مشتریان بیرونی صورت گیرند (به مقالۀ کسلز و لویس، 2011؛ سانتوز و همکاران 2011 مراجعه کنید). در این اثنا، سایر افراد معتقدند که مدیریت یا رفتار زیست‌محیطی در شرکت‌های کوچک و متوسط به ارزش‌های فردی مدیران یا مالکانی گره خورده است که محرک تغییر داخلی هستند (استرابلفیلد و لوکس، 2010؛ اسپانسی، 2016؛ شافر و همکاران 2018؛ نایت و همکاران 2019). این نوع استدلال‌ها پیامدهایی برای منافع به دست آمده از عملکرد اصولی و نمادین به دنبال داشته است. به ویژه، اگر شرکت‌های کوچک و متوسط فاقد منابع لازم برای ایجاد بهینه‌سازی‌هایی در مورد عملکرد زیست‌محیطی باشند، آنگاه منافع نمادین و اصولی حاصل از اتخاذ ایزو 14001 تحقق نخواهند یافت. با این حال، با توجه به اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط بزرگترین بخش اقتصاد را تشکیل می‌دهند و همۀ آنها در اکثر آلودگی‌های زیست‌محیطی نقش دارند (ایراکسینن و همکاران، 2015؛ کرینز و همکاران 2010)، لذا برای تحقیقات، خطمشی‌‌‌ها و جامعه مهم است که نه تنها علت اینکه چرا SMEها از EMS به کمک استانداردهایی همچون ISO 14001 استفاده می‌کنند را بهتر درک کنند بلکه مهم است بدانیم که عوامل انگیزشی اتخاذ این استاندارد چگونه تبدیل به پیامدهای ملموس عملکرد زیست‌محیطی می‌شوند (سینگ و همکاران 2015؛ جانستون 2020).

استاندارد زیست محیطی، استاندارد 14001 ، ایزو 14001 ، استاندارد محیط زیست ، ایزو 14000 ، شرکت brsm ، شرکت ایزو ، شرکت استاندارد ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، شرکت صادر کننده ایزو ، شرکت معتبر ایزو ، مرکز ملی تایید صلاحیت ، مرکز ملی نوآوری

امور آموزش شرکت BRS

تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰

تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱

www.BRSMENA.com

www.BRS.ir

#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی

منبع : https://brs.ir/node/129

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد