نوآوری اجتماعی (SI) به عنوان راهی جدید برای پرداختن به نیازهای پیچیده اجتماعی، ارائه میشود. علاقه به نوآوری اجتماعی تا حدی شدت گرفتهاست که از آن، به عنوان یک جذابیت جهانی نام برده میشود (راجرز، ۲۰۰۸). سازمانهای موجود در بخش دولتی، خصوصی، غیردولتی و کارآفرینی، پول و دیگر منابع را به تقویت رشد نوآوری اجتماعی و سرمایهگذاریهای مرتبط، مثل بنگاههای اجتماعی، اختصاص میدهند (مثل: شرکت خدمات ملی و اجتماعی، ۲۰۱۶؛ کمیسیون اروپا،۲۰۱۶؛ دولت کانادا، ۲۰۱۴؛ بنیاد خانوادگی جی. دبلیو. مککانل، ۲۰۱۷). در نتیجه، این عرصه به حوزه مهم عمل ارزیابان تبدیل میشود.
انجام پژوهش در مورد نوآوری اجتماعی و بنگاههای اجتماعی، روندی رو به رشد دارد، از جمله در ارتباط با ارزیابی. تحقیقات گذشته. این پزوهشها، توصیفکننده کاربرد طیف متنوعی از انواع رویکردهای نوآورانه در این حوزه جدید میباشند (آنتادزه و وستلی، ۲۰۱۲؛ تپسی، ۲۰۱۴؛ پتون، مک کگ و وهیپیهانا، ۲۰۱۵؛ پریسکیل و بیر، ۲۰۱۲). ظاهراً تقسیمبندیها و تفاوتهایی دیده میشود، البته در بین آنها که در مورد نوآوری اجتماعی مینویسند، و آنها که در مورد بنگاههای اجتماعی، مینویسند. علاوه بر آن، مفهومسازی نامشخص از نوآوری اجتماعی و روابط بین آن با بنگاههای اجتماعی، به چالش آموختن از تجربههای متخصصان این حوزه جدید، میافزاید (سوونسون، سزیجارتو، میلی و کازنز، ۲۰۱۶؛ کنها، بنورث و الیویرا، ۲۰۱۵؛ ادواردز-شاچتر و والاس، ۲۰۱۵).
ما در خلال یک مرور سیستماتیک و تلفیق پژوهشهای تجربی مربوط به ارزیابی نوآوریهای اجتماعی در دو تحقیق گذشته (که هدف ما در آنجا توصیف شیوههای ارزیابی در پیشزمینه نوآوری اجتماعی، عوامل محرک آنها و نحوه تاثیرگذاری آنها بر نوآوری اجتماعی بود)، با این تقسیمبندیها و چالشهای مفهومی مواجه شدیم (میلی، سزیجارتو، سونسون و کازنز، ۲۰۱۶).همچنین، پیامدهای آن در رابطه با طرح ارزیابی را مورد بررسی قراردادیم (سوونسون و همکاران، ۲۰۱۶). در اینجا، ما این پرسشها را در نظر میگیریم: چگونه میتوان گزارشهای تجربی شیوههای ارزیابی را در پیشزمینههای نوآوری اجتماعی و بنگاههای اجتماعی، مقایسه نمود؟ پیامدهای آن برای ارزیابان و کسانی که در این حوزه به ارزیابی میپردازند، چیست؟
1- تعریف نوآوری اجتماعی و بنگاه اجتماعی
"نوآوری اجتماعی" و "بنگاه اجتماعی"، به شیوههای متنوعی تعریف شدهاند (مثلا: کنها و همکاران، ۲۰۱۵؛ پل و ویله، ۲۰۰۹؛ وستلی، ۲۰۱۳). برخی از تعریفها گسترده و مبهم هستند، و متمایزکردن نوآوری اجتماعی و بنگاه اجتماعی را از تداخلها و واسطههای اجتماعی معمول، با دشواری مواجه میکنند (سوونسون و همکاران، ۲۰۱۶). تناقض موجود بین تعریفها، و کاربرد واژههای مرتبط به جای یکدیگر، مثل تلفیق نوآوری اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی (آنتادزه و وستلی، ۲۰۱۰)، احتمالاً با تازگی نسبی، جذب سریع و جذابیت نوآوری اجتماعی و بنگاههای اجتماعی در بین طیفی از حوزهها و بخشهای مختلف، مرتبط میباشد. ما به عنوان بخشی از تحقیقمان (سوونسون و همکاران، ۲۰۱۶)، تعاریف موجود نوآوری اجتماعی در پژوهشهای مفهومی را با موارد موجود در نمونه مطالعات تجربی خود در رابطه با ارزیابی در پیشزمینه نوآوری اجتماعی، مقایسه نمودیم. ما به دنبال ویژگیهایی بودیم که نوآوری اجتماعی را از دیگر انواع مداخله اجتماعی، از جهاتی که از لحاظ ارزیابی مهم باشد، متمایزکند. ما به شکل مختصر، در زیر به یافتههای این پژوهش اشاره میکنیم، و در ادامه، ویژگیهای بنگاههای اجتماعی را که از طریق یک تحقیق مشابه بر روی پژوهشهای صورتگرفته در مورد این مفهوم، استخراج شده است، برمیشمریم.
۱-۱- نوآوری اجتماعی
آنتادزه و وستلی (۲۰۱۰)، نوآوری اجتماعی را به این شکل تعریف میکنند: "فرآیندی پیچیده از محصولات، فرایندها و یا برنامههایی که به شکلی چشمگیر، روندهای پایهای، منابع و جریانهای قدرت، و یا تلقی از سیستم اجتماعی را که نوآوری در آن رخ میدهد، تغییر میدهند" (ص ۲). تمرکز بر فرآیند در نوآوری اجتماعی، به عنوان یک "امر ناگزیر" توصیف شدهاست (هوبرت، ۲۰۱۰، ص ۴۲). احتمالاً میتوان تاکید شدید بر همکاری و تولید مشترک (از طریق آزمایش و اغلب با بهرهگیری آشکار از "تفکر طرحمحور")، را نیز در آن گنجاند (مثل: ادواردز-شاچتر و والاس، ۲۰۱۵). همکاری بین بازیگران متعدد، به عنوان شیوهای برای پرورش خلاقیت تقویت میشود (مثل: هوبرت، ۲۰۱۰)، و میتواند شامل متوسل شدن به منابع مختلف تامین مالی، از جمله از بخش خصوصی، باشد. تعهد نسبت به رویکردهای مشارکتی در نوآوری اجتماعی را میتوان به نحوه تعریف نتایج مورد نظر بسط داد، و از جمله تعریف مشترک اینکه چه نوع از تغییر به عنوان بخشی از فرآیند نوآوری اجتماعی مورد نیاز است، بیآنکه خصوصیت نتایج موردنظر از پیش تصریحگردد (کهنا و همکاران، ۲۰۱۵؛ مورای، کالیر-گرایس و مولگان، ۲۰۱۰). زبان مربوط به تغییر اجتماعی، تغییر سیستمی و دگرگونی مشترک است، به ویژه در رابطه با مقیاسبندی عمودی (از طریق سطوح یک سیستم)، به عنوان مکمل مقیاسبندی جانبی (گسترش به دیگر حوزههای جغرافیایی یا افراد بیشتر)، (برای مثال، نگاه کنید به: وستلی، آنتادزه، ریدل، رابینسون و جئوبی، ۲۰۱۴).
در رابطه با نوآوری اجتماعی، اندیشیدن به پیچیدگی، در تحقیقات مفهومی و تجربی، آشکار است، و برای مثال، بر روابط غیرخطی بین ورودی و اثر، اهمیت پیشزمینه و سازمان، و ویژگی نوظهور نتایج، تاکید میکند. پیچیدگی، در فرایندهای درون اقدامات نوآوری اجتماعی (برای مثال، عوامل پویای اجتماعی در همکاری)، مشکلاتی که نوآوری اجتماعی آنها را هدف میگیرد (برای مثال، فقر به عنوان یک مسئله پیچیده)، و محیط پیرامون (برای مثال، تغییر جمعیتی سریع) مشاهده شدهاست (در رابطه با منابع پیچیدگی، نگاه کنید به: پریسکیل و همکاران، ۲۰۱۴). شایان ذکر است که گاه، تعاریف نوآوری اجتماعی اینگونه فرض میگیرند که تغییرات یا دگرگونیهای سیستمی مفید است (پل و ویله، ۲۰۰۹)، و این همسو با دیدگاه داهلر-لارسن (۲۰۱۶) است مبنی بر اینکه پروژه نوآوری، معانی ضمنی مثبت دارد، حتی با وجود این حقیقت که چیز جدید، همیشه بهتر نیست.
با توجه به تنوع موجود بین نوآوریهای اجتماعی و مداخلههای اجتماعی معمول، ما تفاوت بین آنها را مربوط به درجهبندی میدانیم. ویژگیهایی که در بالا مورد بحث قرار گرفتند، باید به صورت ابتکاری و به عنوان مقولههای انگیزاننده برای هدایت درک نوآوری و تاثیرگذاری بر طرح ارزیابی، مورد استفاده قرارگیرند (سونسون و همکاران، ۲۰۱۶)، و نه به عنوان تعاریفی از نقطهنظر عملیاتی (پتون، ۲۰۰۷).
1-2- بنگاه اجتماعی
بنگاه اجتماعی، اصطلاحی است که اغلب با نوآوری اجتماعی همراه است، اما برخلاف نوآوری اجتماعی، عمدتاً به ویژگیهای یک سازمان، و نه یک فرایند یا مداخله، اشاره دارد (برای مثال، نگاه کنید به: آنتادزه و وستلی، ۲۰۱۰؛ کهنا و همکاران، ۲۰۱۵).
دانشگاه ، نوآوری ، نوآوری اجتماعی ، توسعه پایدار ، علم و صنعت ، دانشگاه نوآور ، نوآوری فنی ، خلاقیت ، دانشگاه تهران ، استاندارد ، استاندارد سازی ، شرکت BRSM ، استاندارد ۱۰۰۱۵ ، استاندارد ۲۹۹۹۰ ، ایزو ۱۰۰۱۵ ، ایزو ۲۹۹۹۰ ، نوآوری اجتماعی ، دانشگاه ، نوآوری ، ارزیابی نوآوری اجتماعی ، ارزشیابی نوآوری ، سنجش عملکرد ، ارزیابی عملکرد ، نوآوری و خلاقیت ، سیستم آموزشی ، آموزش دانشگاهی ، نوآوری عمومی ، کارآفرینی اجتماعی ، سنجش نوآوری اجتماعی، ایزو ۱۰۰۱۵ ، ایزو ۵۶۰۰۲ ، ایزو ۲۹۹۹۰ ، ایزو ۵۶۰۰۰
امور آموزش شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی
منبع : https://brs.ir/node/160