بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

نگرانی در مورد کاربرد هسپ HACCP در برخی از فعالیت‌ها

این نگرانی وجود دارد که سیستم HACCP به آسانی برای استفاده در انواع خاصی از فعالیت‌ها، به ویژه مشاغل کوچک و خدمات سرویس غذایی مناسب نباشد. به عنوان مثال مشاهده می‌شود که HACCP به آسانی با صنعت خدمات پذیرایی که در آن غذاهای بسیار متنوعی ممکن است در یک فعالیت تهیه شوند و معمولاً هیچ روش استاندارد یکنواختی برای فرآیندهای آن وجود ندارد سازگار نیست. استدلال می‌شود (Sheard، 1986) که اغلب در بخش خدمات مواد غذایی دامنه گسترده‌ای برای تغییر و ابتکار وجود دارد و این فرایندها نه تنها به تمایل به برآورده کردن خواسته‌های مشتری، بلکه به شرایط غالب و مهارت کارکنان مشغول به کار در یک زمان معین نیز بستگی دارد. با این حال، این نگرانی‌ها نه تنها (چه از نظر علمی و چه عملی) بی‌اساس هستند، بلکه ممکن است به همان اندازه مربوط به شناخت ناقص اصول و کاربردهای HACCP  باشند. روش‌های استفاده از این استراتژی برای عملیات خدمات مواد غذایی، عملیات فروش مواد غذایی در خیابان، آشپزخانه‌های محلی و کسب و کارهای خانگی توسط WHO مشخص شده است، و به روشنی توسط  Bryan(1992) توضیح داده شده است. این رویه‌ها در چند کشور به صورت میدانی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. HACCP در حقیقت یک رویکرد متداول در کنترل ایمنی مواد غذایی است. هرکسی که در فرآوری مواد غذایی، تولید، آماده سازی یا خدمات در هر سطح از زنجیره غذایی دخیل است را ملزم می‌کند در مورد سؤالات زیر تأمل نماید:

(1) فرایند من چیست؟
(2)  چه خطراتی با فرایند من مرتبط هستند؟
(3) این خطرات در چه مرحله از فرایند ممکن است رخ دهند؟
(4) احتمال اینکه این خطرات برای مشتریان من ریسکی ایجاد کنند چقدر است و شدت این ریسک چقدر است؟
(5) برای اطمینان از ایمنی مشتریان، چه کاری باید به منظور جلوگیری یا کنترل این ریسک‌ها انجام دهم؟

 

پس از شناخته شدن خطرات، شناسائی محل رخ دادن آنها و تدبیر روش‌های جلوگیری یا کنترل وقوع آنها، مرحله مهم بعدی این است که کنترل‌ها را در آن مراحل از فرآیند که استفاده از آنها برای دستیابی به ایمنی بسیار مهم باشد اجرا و سوابق کلیۀ عملیات با اهمیت را ثبت کنیم. ملاحظه واقع‌گرایانه حقایق فوق مطمئناً منجر به پذیرش قابلیت کاربرد HACCP در هر نوع فعالیت، بدون توجه به اندازه آن، خواهد شد. اکثر عملیات خدمات پذیرایی مراحل کم و بیش مشابهی را طی می‌کنند، از سفارش/دریافت مواد غذایی و مواد متشکلّه و سپس انبارش، آماده‌سازی، پختن و سردکردن/انجماد ، نگهداری گرم/سرد، گرم کردن مجدد تا سرو (گرم یا سرد). استفاده از کنترل های مؤثر در نقاط کنترل بحرانی در فرایند پذیرائی ساده است. به عنوان مثال، دریافت مواد متشکلّه و خوراکی‌ها نقطه کنترل مهمی است که می‌تواند به راحتی در عملیات خدمات پذیرایی پایش و کنترل شود. ابتدا باید دانست که بررسی دمای محصولات عرضه شده (یک روش معمول در بسیاری از خدمات پذیرایی) در صورتی که محصولات از قبل از نقطه تأمین آلوده شده باشند ارزش عملی چندانی ندارد. به عنوان مثال، پخت و پز ممکن است باکتری‌ها یا ارگانیسم‌های دیگر موجود در مواد غذایی عرضه شده را از بین ببرد، اما نمی‌تواند سموم را نابود کند. بنابراین نقطه شروع، اطمینان از خرید مواد غذایی و مواد اولیه از منابع ایمن و معتبر است. لذا ممیزی عملیات تأمین کنندگان (یا تأمین کنندگان بالقوه) یک عنصر اساسی پایش در مرحله دریافت است، زیرا این یک گام مهم است که می‌تواند مبنای تصمیمگیری برای انتخاب تأمین کنندگان جدید یا تعلیق کسانی که معیارهای ایمنی مشخصی را برآورده نمی‌کنند باشد. به یک اندازه ضروری است که معیارهای پذیرش مواد غذایی و مواد متشکلّه به طور روزانه شناسایی، ثبت و کاملاً رعایت شود. سطح مجاز دما را می‌توان در حد مناسب تنظیم کرد. به عنوان مثال، غذاهای منجمد در 18- درجه سانتیگراد (حد بحرانی=14- درجه سانتیگراد)؛ غذاهای سرد در دمای 5 درجه سانتیگراد (حد بحرانی=8+ درجه سانتیگراد) و غیره. وقتی چنین معیارهایی مشخص شد، کار با آنها آسان می‌شود، و کالاهایی که در این محدوده‌های بحرانی قرار نگیرند را می‌توان به سادگی بر همین اساس شناسایی و رد کرد و سوابق این اقدامات را نگهداری نمود. دما و زمان پخت، گرم کردن مجدد و سرد و گرم نگه داشتن مواد غذایی نیز از نقاط کنترل بحرانی است که می‌توان به راحتی در یک سرویس خدمات پذیرایی پایش و کنترل کرد. معیارهای کنترل دما برای فرآیندها را می‌توان تنظیم و به شدت برای آنها تلاش کرد. به عنوان مثال، تمام مواد غذایی حساس میکروبیولوژیکی (از جمله مرغ و گوشت) برای مدت زمانی خاص باید در دمای داخلی (مرکز هندسی) حداقل 74 درجه سانتیگراد پخته شوند و امثال آن. مهمترین نکته این است که پرسنل مسئول پایش دما در وظایف محوله آموزش داده شوند و دلیل منطقی کنترل‌ها را درک کنند. در حقیقت، گزارش‌هایی از مواردی وجود دارد که شاغلین بخش مواد غذایی وظیفه نظارت بر دما و مستندات برای پر کردن نمودارهای دما برای یخچال و فریزرها را روزها پس از قطع کردن برق آنها انجام داده‌اند. با آموزش و نظارت کافی می‌توان تا حد زیادی از چنین شیوه‌هایی جلوگیری کرد. مطالب قابل توجهی حاوی راهنمایی‌هایی در مورد شناسایی و کنترل سایر نقاط کنترل بحرانی در عملیات خدمات پذیرائی منتشر شده است، برای مثال، بخش هایی از تک‌نگارICMSF (1988) ، HACCP  در ایمنی و کیفیت میکروبیولوژیکی، انجمن تحقیقات مواد غذایی و نوشیدنیCampden  (1991) دفترچه راهنمای فنی شماره 19، دستورالعمل‌های تعیین نقاط کنترل بحرانی آنالیز ریسک، و سایر مطالب منتشر شده. مشاغل کوچک و حتی موسسات فردی هم می‌توانند HACCP را پیاده سازی کنند. در این حالت، تنها اپراتور باید برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل را به عهده بگیرد، اما سیستم برای بازتاب عملیات باید ساده باشد. نکته مهم این است که خطرات کاملاً شناسایی شده و کنترل و پایش مؤثر در نقاط کنترل بحرانی اعمال شود.

تیم ایمنی ، طرح haccp ، تیم بهداشت ، چیدمان haccp ، استاندارد ۲۲۰۰۰ ، ایزو ۲۲۰۰۰ ، گواهینامه ۲۲۰۰۰ ، ممیزی ۲۲۰۰۰ ، شرکت ایزو ، شرکت معتبر ایزو ، استاندارد غذا ، گواهینامه غذا ، ممیزی صنایع غذایی ، شرکت صنایع غذایی ، طراحی استاندارد غذا ، مشاوره غذایی ، کنترل کیفیت غذا ، شرکت brsm ، شرکت استاندارد

امور آموزش شرکت BRSM

تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰

تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱

www.BRSMENA.com

www.BRSM.ir

#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی

منبع :https://brs.ir/node/155

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد