به گزارش سایت اداره کل تجهیزات پزشکی ایران شرکت ارزیابان کیفیت ساز از تاریخ 15 مرداد 1399 اجازه صدور گواهینامه در حوزه تجهیزات پزشکی را ندارد.
متن خبر اداره کل تجهیزات پزشکی در تعلیق شرکت ارزیابان کیفیت ساز :
این موسسه (ارزیابان کیفیت ساز) مجاز به انعقاد قرارداد جدید نیست و تا اطلاع ثانوی شرکت نماینده ملزم به پاسخگویی در قبال مشتریان قبلی و گواهینامههای صادرشده پیش از 15 مرداد 99 خواهد بود.
لینک خبر : http://imed.ir/Default.aspx?PageName=Table&ID=165
لازم به ذکر است شرکتهای موجود در لیست CB های اداره کل تجهیزات پزشکی (شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو) می بایست دارای اعتبارات بین المللی معتبر از جمله عضویت MLA و IAF را دارا باشند و مجوزات صدور گواهینامه آنها در صورت بروز تخلف و یا عدم پوشش اعتبارات بین المللی ابطال می گردد.
پی نوشت: موسسات صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت (Certification Body) موسساتی هستند که توسط یک نهاد اعتبار دهی (Accreditation Body) جهت ممیزی و صدور گواهینامه استقرار یک استاندارد، ارزیابی و اعتبار بخشی می گردند.
صدور گواهینامه استقرار سیستم مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی (ISO13485) در ایران منحصرا در اختیار و وظیفه موسسات صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت مورد تایید در سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی بوده که این موسسات فقط مجاز به صدور گواهی در دامنه فعالیت اعلام شده می باشند.
«تنها مؤسسههایی که در وضعیت «معتبر» قرار دارند مجاز به صدور گواهینامه در دامنهی فعالیت تأییدشده هستند و گواهینامههای صادره از مؤسسههای در وضعیت «نامعتبر، تعلیقشده یا انصراف» در اداره کل تجهیزات پزشکی پذیرفته نخواهد شد.»
#ایزو13485 #تجهیزات_پزشکی #ISO13485
یکی از بزرگترین مشکلات صاحبان کسب و کار و مراکز صنعتی در مواجهه با شرکتهای ارائه دهنده خدمات استاندارد و گواهینامه های ایزو، عدم شناخت ایشان از صحت و سلامت مدارک است. سود جویان با استفاده از این عدم شناخت به چاپ گواهینامه های ایزو در اشکال مختلف و با تبلیغات روانی مناسب به فریب و سواستفاده از مدیران و صاحبان سرمایه می پردازند و مدارک و گواهینامه هایی تحویل می دهند که ارزش خارجی نداشته و تنها یک پرینت رنگی صرف می باشد.
یکی از وظایف اصلی شرکتهای معتبر صادر کننده ایزو همانند شرکت بیکران راهکار سعادت (BRS)، آگاه سازی مالکان و مدیران صنعتی و خدماتی در شناخت گواهینامه های ایزو اصیل و مجاری معتبر صدور استاندارد است.
به یمن وجود مجاری قانونی معتبر همانند مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (ناسی -NACI) که در سالیان اخیر به تفکیک شرکتهای صدور گواهینامه ایزو معتبر از مراکز تقلبی صدور ایزو پرداخته، بسیاری از شرکتهای نامعتبر و تقلبی ایزو توانایی حضور در مناقصات رسمی و دولتی را ندارند، لکن شرکتهای خصوصی (علی الخصوص برای صادرات و مراوده با دنیای بین الملل) نیاز به دقت بالاتری بر شناسایی گواهینامه های تقلبی از معتبر دارند.
بخشهایی از یک مقاله تحقیقاتی چاپ شده در ژورنال معتبر مدیریت کیفیت در این رابطه در ادامه آورده شده است.
9001 نوعی مدرک سازمانی است که بصورت بین المللی شناخته شده و گسترش آن تحت تاثیر موسسات و فشارهای تجاری، و نه نیازهای داخلی بوده است . این فرآیند درنظر دارد تا اعتماد به سیستم مدیریت کیفیت (QMS) و مشروعیت آن را افزایش دهد و گواهینامه ای تولید کند که توسط مرجع صدور گواهینامه های معتبر (همانند NACI ایران و IAS امریکا) منتشر شده است و پیش نیازهای دقیق و مشخص داشته باشد. این مسئله با گردآوری مدارک دانشگاهی قابل مقایسه است که مشروعیت اجتماعی به فرد داده و نشانه ای برای فرد در بازار کار است . گروه سوم گواهینامه های ISO 9001 به عنوان مدرکی سازمانی عمل میکنند که نشانه ای از ظرفیتهای سازمانی عالی در بازار کالاها و خدمات هستند–ظرفیتهایی که عموما بدلیل ابهام در روشهای داخلی مستقیما توسط گروههای ذینفع قابل مشاهده نیستند . این نوع از مدرک سازمانی مخصوصا در زنجیره ی تامین جهانی که عدم تقارن اطلاعاتی و کمبود دانش در میان مشتریان و تامین کنندگان چشمگیر بوده، مفید است .
همانند مدارک دانشگاهی جعلی ، گواهینامه های جعلی ایزو ISO نیز وجود دارند. شواهد معتبری وجود دارد که به این مسئله اشاره میکند، حتی اگر متون علمی این مشکل را نادیده گرفته باشند. ازطرف دیگر، کارشناسان (به طور مثال مقاله دکتر سعید رمضانی 1389) نگران گواهینامه های جعلی بوده اند، مخصوصا در مناطقی مثل چین که رشد سریعی در گواهینامه های ایزو ISO باعث بروز بدگمانی در میان بسیاری از کارشناسان شده است. مجموعه ی گسترده و متنوعی از ارجاعات، شواهدی را فراهم کرده اند که کارشناسان نسبت به دقت و درستی پیشنیازهای ایزو9001 ISO 9001 در سراسر جهان (از جمله ایران) مشکوک شوند. اعتبار و ارزش گواهینامه های ISO 9001 ، دقیق نبودن ممیزیهای خارجی (به طور مثال توسط شرکتهای غیر معتبر)، استفاده ی گسترده از گواهینامه های جعلی (به طور مثال گواهینامه فروشها) و موضوع کارخانه های اعتبارسازی ( به طور مثال مراکز اعتبار دهی شخصی و غیر معتبر که به وفور در ایران پیدا می شود که تمامی آنها عضو مجمع جهانی IAF نیستند)، همگی موردتاکید قرار گرفته اند.
گواهینامه تقلبی ، گواهینامه معتبر ، ایزو معتبر ، ایزو تقلبی ، ایزو جعلی ، شرکت معتبر استاندارد ، شرکت معتبر ایزو ، گواهینامه استاندارد ، مرکز ملی تایید صلاحیت ، گواهینامه تحت اعتبار ناسی ، گواهینامه ایزو استاندارد ، سازمان استاندارد، استاندارد ملی ، شرکت بیکران راهکار سعادت ، شرکت brs
تحقیق و توسعه شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۱۲۸۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد
ممیزی، شرکت ایزو، شرکت معتبر استاندارد، اداره استاندارد ، شرکت استاندارد ، شرکت معتبر ایزو، شرکت بیکران ، صدور گواهینامه ، داده کاوی ، متن کاوی ، داده ، داده سازی ، داده یابی ، مدیریت داده ، داده کلان ، سیستم داده ، datamininig ، دیتا ماینیگ ، data mining
منبع : https://brs.ir/node/106
3: همه چیز درباره داده
در اکثر شرکتها، بازاریابی، فروش و کنترل فرایند از محرکهای اصلی برای ارتقای کیفیت دادهها و تولید اعداد و اطلاعات مشابهی درباره کسب و کار هستند. اما، حتی بخشهای تولید و تحقیق و توسعه (R&D) برای استفاده از روشهای آماری یا دادهکاوی بهمنظور ارتقای نتایج خروجی و افزایش سودآوری، به منابع داده قابل اعتماد نیاز دارند. در اکثر شرکتها، انگیزه اصلی برای بررسی و بازسازی دادهها و فرایندها، استفاده از فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)[1] است. استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری به دادههای شرکت معانی جدیدی میدهد. روزهایی که مدیریت دادههای مشتری فقط به معنی استفاده از فهرست آدرسهای پستی بود، به پایان رسیده است. امروزه در فرآیند مدیریت دادهها باید هر یک از مشتریان هدف قرار داده شوند و ارتباطات بیشتر و اطلاعات با کیفیت بهتری برای این مشتریان خاص و رفتارشان فراهم شوند. مدیریت داده، پایه و اساسی را برای استفاده از روشهای هوشمندانه از قبیل دادهکاوی برای تحلیل ثروت و دانش موجود در یک شرکت و ایجاد ارتباط بهینه با مشتریان و گروههای ذینفع شکل میدهد.
در بسیاری از شرکتها، به سختی هر گونه تمایزی بین اصطلاحات دانش[2]، اطلاعات[3] و داده[4] وجود دارد. در منابع علمی در حوزه اقتصاد و علوم کامپیوتر میتوان مشاهده کرد که نظرات بشدت واگرا[5] و روشهای مختلفی در دو حوزه تخصصی وجود دارد. در علوم کامپیوتر، اصطلاحات اطلاعات و داده اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند، از آنجایی که یک تفاوت آشکار ضروری به نظر نمیرسد. دادهها مساوی با اطلاعاتی هستند که نمایش میدهند. با این وجود یک اقتصاددان، اطلاعات را بعنوان یک عامل مهم تولید و همچنین محصول میانی یا نهایی فرایند تبدیل شرکتی در نظر میگیرد. اطلاعات و دادهها برای اقتصاددان متفاوت هستند. این واگرایی نظرات بین علم کامپیوتر و علم اقتصاد دارای پیامدهایی است که چطور حوزههای تخصصی مختلف آمادهسازی دادهها را در نظر میگیرند. علوم کامپیوتری اغلب اطلاعاتی که مستقیماً در دادهها کدگذاری نمیشود را از دست میدهند، درحالی که اقتصاددانان با استفاده از دانش اضافی ذخیره نشده در سیستمهای داده آشناتر هستند (شکل-3-1- را ببینید).
در اینجا ما یک تمایز آشکار را بین دانش و داده نشان میدهیم. نقطه شروع اغلب تعریفِ اطلاعات بعنوان دانش مورد نیاز برای اهداف خاص است.
یک نشانه اولیه از برداشت ضمنی از داده، اطلاعات، دانش، و خرد (DIKW) در شعر الیوت[7] به نام "صخره"[8] (1934) ارائه شده است. در این شعر در ابتدا این سلسله مراتب ذکر میشود:
کجاست آن زندگی که ما در زنده بودن گم کردیم؟
کجاست آن خردی که ما در دانش گم کردیم؟
کجاست آن دانشی که ما در اطلاعات گم کردیم؟
ممکن است پرداختن به مدیریت دانش و تئوری دادهها در یک کتاب کاربردی برای دادهکاوی غیر عادی بنظر برسد، اما این نقطه نظر ممکن است به درک این موضوع کمک کند که چطور دانشی که ممکن است قسمتی از خود داده باشد یا نباشد، میتواند و باید در آمادهسازی دادهها در نظر گرفته شود. برای مثال، ممکن است مشخص شده باشد یک شرکت دارای یک رقیب فصلی[9] است که روی فروشهایشان بصورت متناوب تأثیر میگذارد، یا وقفه موقتی در تولید ممکن است بوسیله یک خطای[10] شناخته شده بوجود آید.
دادههایی که باید برای تولید اطلاعات و دانش شرکت استفاده شوند میتوانند از منابع داخلی یا خارجی نشئت بگیرند (شکل-3-3- را ببینید). سیستم اطلاعات عملیاتی[12]، مقدار بزرگی از دادههای تولید شده بصورت داخلی را از طریق فرایندهای مختلف حرکت میدهد. از آنجایی که دادههای داخلی عمدتاً برای مدیریت کسب و کار روزانه استفاده میشوند، سیستمهای عملیاتی دارای هیچ گونه امکاناتی برای نگهداری تاریخ جامع نیستند. تناقضهایی ممکن است بخاطر ذخیرهسازی دادههای بطور ناقص کپی شده در زیرسیستمها[13] بسیار متفاوت بوجود آیند. فقط از آنجایی که معایب کیفیت بسیاری روی دادههای استفاده شده در سیستمهای عملیاتی تأثیر میگذارند، در نتیجه معایب کیفیت دارای اثر حتی بزرگتری روی سیستمهای اطلاعات تحلیل-محور[14] هستند. کیفیت دادهها تأثیر قابل توجهی روی کیفیت تحلیل مبتنی بر آن دارد. حداقل، کیفیت و قابلیت اعتماد دادههای داخلی در کنترل شرکت است. این مورد به دادههای خارجی مربوط نمیشود.
دادههای خارجی خارج از فرایندهای خود شرکت تولید میشوند؛ این دادهها اغلب بعنوان اطلاعات اضافی (برای مثال رتبه بندی اعتبار[15]) یا بعنوان مقادیر مرجع[16] (برای مثال دادههای ادارات آمار دولتی[17] یا مؤسسههای آمار ملی[18]) لازم هستند. برای سیستمهای اطلاعات با تمرکز تحلیلی در حوزههایی از قبیل بازاریابی پایگاه داده (DBM)[19] و مدیریت ارتباط با مشتری[20] (CRM)، دادههای خارجی بطور متناوب اضافه میشوند؛ ممکن است اطلاعات اضافیِ بطور خاص خریداری شدهای درباره مشتری یا آدرس مشتری وجود داشته باشد.
اغلب کیفیت دادههای داخلی بهتر از منابع خارجی است، مخصوصاً بخاطر اینکه شما میتوانید دقیقاً کنترل کنید چطور و چه زمانی دادههای داخلی تولید میشوند. یک مسئله دیگر مربوط به دادههای خارجی، این است که آنها ممکن است دقیقاً با دادههای خارجی از نظر زمانی (همزمان بودن) یا مکانی منطبق نشوند. این اختلافات باید در نظر گرفته شوند، اما معمولاً، حتی دادههای خارجی بطور ضعیف منطبق شده میتوانند برای تأمین کردن اطلاعات مرتبط اضافی مفید باشند.
انواع مختلفی از دادههای کمّی وجود دارد، که همه آنها میتوانند دارای محتوای اطلاعاتی خوبی باشند. اصطلاحات مختلف زیادی وجود دارد که برای توصیف انواع مختلف دادهها استفاده میشوند، و رایجترین کلمات در قسمت زیر تشریح شدهاند.
سادهترین سطح اندازهگیری بصورت دادههای اسمی[22] بیان میشود که نشان میدهند کدام دستهبندی نامگذاری شده قابل استفاده است. برای مثال، یک مشتری ممکن است در یک ناحیه شهری، یا ناحیه روستایی یا یک ناحیه ترکیبی زندگی کند. این متغیر دادههای اسمی شامل یک ستون از شهری/روستایی/ترکیبی[23] خواهد بود و یک ردیف برای هر مشتری. اگر فقط دو سطح وجود داشته باشد، برای مثال "خرید کردن" یا "خرید نکردن"، در نتیجه به دادهها متغیرهای باینری[24] گفته میشود. اگر هر گونه ترتیبی مرتبط با دستهبندیها وجود داشته باشد، در نتیجه به آنها دادههای اصلی گفته میشود. برای مثال، متن مرتبط با دلایل عودت کالاها ممکن است چیزی مانند این باشد:
لباسها اندازه نبودند.
این کامنت میتواند بعنوان یک شکایت در مورد اندازه (سایز) طبقهبندی شود. فراوانی شکایات درباره سایز میتواند با فراوانی شکایات مرتبط با غیر-سایز مقایسه شود. مرتبط با سایز/غیر-سایز، یک متغیر باینری است که دارای دو سطح است، و ما میتوانیم تعداد شکایات در هر سطح را مقایسه کنیم.
اگر دلیل عودت کالا بصورت زیر باشد
لباسها خیلی بزرگ بودند،
در نتیجه میتوانیم این شکایت را بصورت یک شکایت درباره سایز نامناسب "بسیار بزرگ" طبقهبندی کنیم، و میتوانیم فراوانی سایزهای نامناسب "بسیار بزرگ" را با "بسیار کوچک" یا "غیر-اندازه" مرتبط مقایسه کنیم. یک متغیر حاوی اطلاعات درباره شکایات طبقهبندی شده مانند شکایات مرتبط با بسیار بزرگ/بسیار کوچک/اندازه مشخص نشده/غیر-اندازه، یک متغیر دستهبندی با اندازهگیری اسمی در چهار سطح است.
اگر دستهبندیها با یک مرتبه صعودی یا نزولی مرتبط باشند، همچنین ممکن است یک اندازهگیری سطح ترتیبی وجود داشته باشد. برای مثال، سطوح متغیر میتوانند اولین عودت، دومین عودت، سومین عودت، و … باشند. اگر بیش از دو مرحله برای یک متغیر اسمی وجود داشته باشد، اما هیچ مرتبه ضمنی وجود نداشته باشد، در نتیجه بعضی از فرایندهای دادهکاوی ممکن است آنها را ملزم کنند تا به یک سری از متغیرهای شناساگر تبدیل شوند. برای مثال، شهری/روستایی/ترکیبی میتواند به سه متغیر شناساگر تبدیل شود: شهری یا نه، روستایی یا نه و ترکیبی یا نه. متغیر آخر زائد است از آنجایی که مقدار آن هنگامی نشان داده میشود که نه شهری و نه روستایی درست نباشند.
به متغیرهایی که سایز را نشان میدهند، اندازه[25]، اندازهگیری[26] یا معیار[27] گفته میشود و بصورت متریک توصیف میشوند. در دادهکاوی، عبارت "متریک (معیار)[28]" شامل شمارشهای نوع بعضی دادهها مانند بازدید صفحه میشود، و ممکن است با یک ستون داده مطابقت داشته باشد.
سطح اندازهگیری داخلی[29] خواهد بود اگر متغیرها تعداد رویدادها باشند، برای مثال، تعداد عودتها برای یک مشتری (یعنی، تعداد دفعاتی که یک مشتری یک سفارش را عودت داده است). در این مورد، ممکن است تعداد زیادی مشتری با عودتهای صفر وجود داشته باشند اما تعداد کمی مشتری با عودت یک، دو، سه یا بیشتر وجود داشته باشد. اینها دادههای گسسته[30]هستند که در یک مقیاس بازهای[31] اندازهگیری میشوند. یک مثال دیگر از اندازهها یا معیارهای سطح بازه، بوسیله دگرسنجهها[32] ارائه میشوند، که اندازهگیریهای تعامل مبتنی بر وب اجتماعی هستند که منجر به متغیرهایی مانند تعداد کلیکها و نام بردنها در وب میشوند. موضوعاتی از قبیل نتنوگرافی[33]، فعالیت وب را بصورت کاملاً مفصل بررسی میکنند.
آیتمهای داده بسیاری روی یک مقیاس پیوسته اندازهگیری میشوند، برای مثال، فاصله طی شده برای خرید کردن. دادههای پیوسته لازم نیست عدد کامل باشند مانند 4 km بلکه میتوانند کسری از عدد کامل باشند مانند 5.68 km. دادههای پیوسته[34]ممکن است از نوع بازه یا از نوع نسبت باشند. دادههای بازهای دارای بازههای مساوی بین واحدها هستند (برای مثال 3.1 یکی کمتر از 4.5 است، و 4.5 یکی کمتر از 5.5 است). داده نسبتی[35]، داده نوع بازهای است با این ویژگی اضافی که صفر بامعنی است و نسبتها ثابت هستند (برای مثال 12 دو برابر 6 است، و 6 دو برابر 3 است).
به متغیرهای اسمی و ترتیبی[36]، متغیرهای دستهبندی و طبقهبندی[37] گفته میشود. آنها اغلب نشان دهنده ابعاد[38]، فاکتورها[39] یا متغیرهای سفارشی[40] هستند که به شما اجازه میدهند یک معیار را بوسیله یک مقدار خاص، مانند بازدیدهای صفحه بوسیله نام صفحه تجزیه کنید.
بطور خلاصه، در دادهکاوی ما متغیرهای طبقهبندی یا دستهبندی را مورد نظر قرار میدهیم که میتوانند اسمی، باینری یا ترتیبی باشند و همچنین متغیرهای مقیاس یا معیار را که میتوانند شمارشی، پیوسته، بازه یا نسبتی[41] باشند.
دادههای کیفیتی[42] از قبیل تصاویر یا متن، میتوانند به دادههای کمّی خلاصه شوند. برای مثال، یک تحلیل از مقدار میتواند بر حسب شمارشها بیان شود و بر حسب تأثیر یا کیفیت روابط اندازهگیری شود. تحلیل محتوا ممکن است باعث بوجود آمدن دادههای اسمی شود که در آنها دستهبندیها میتوانند نامگذاری شوند اما دارای هیچ مرتبه ضمنی نیستند.
[1] Customer Relationship Management (CRM)
[2] knowledge
[3] information
[4] data
[5] divergent
[6] Data, Information, Knowledge and Wisdom
[7] T.S. Eliot
[8] The Rock
[9] seasonal competitor
[10] fault
[11] Sources and Quality of Data
[12] The operational information system
[13] sub-systems
[14] analysis-oriented
[15] credit rating
[16] Reference values
[17] Government Statistical Offices
[18] National Statistics Institutes
[19] Database Marketing (DBM)
[20] Customer Relationship Management
[21] Measurement Level
[22] nominal data
[23] urban/rural/mixed
[24] binary
[25] measures
[26] measurements
[27] metrics
[28] metric
[29] interval
[30] discrete
[31] interval scale
[32] Altmetrics
از ترکیب دو واژهٔ دیگر به صورت (altmetrics = alternative + metrice) ایجاد شدهاست و منظور از آن سنجش از طریق سنجههای جایگزین و غیر متداول میباشد. در حال حاضر برخی از ناشران مجلات مؤسسات علمی با ایجاد وبگاههایی به جمعآوری این نوع سنجهها جهت ارزیابی مقالات، بخصوص مقالات جدید که استنادهای دریافتی آنها مشخصکننده وضعیت علمی آنها نیست میپردازند (اضافه مترجم).
[33] Netnography
اتنوگرافی شاخهای از انسانشناسی است که به دنبال شرح علمی فرهنگهای متمایز است. اتنوگرافی دیجیتال تحقیقی اتنوگرافیک است که در فضای مجازی انجام میگیرد. این شاخه از اتنوگرافی "نتنوگرافی" نیز نامیده میشود (اضافه مترجم).
[34] Continuous
[35] Ratio
[36] Nominal and ordinal
[37] categorical or classification
[38] dimensions
[39] factors
[40] custom
[41] Count, continuous, interval or ratio
[42] Qualitative
تحقیق و توسعه شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۱۲۸۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد
ممیزی، شرکت ایزو، شرکت معتبر استاندارد، اداره استاندارد ، شرکت استاندارد ، شرکت معتبر ایزو، شرکت بیکران ، صدور گواهینامه ، داده کاوی ، متن کاوی ، داده ، داده سازی ، داده یابی ، مدیریت داده ، داده کلان ، سیستم داده ، datamininig ، دیتا ماینیگ ، data mining
منبع : https://brs.ir/node/105
9001 یک استاندارد عمومی است [5]. بنابراین، این استاندارد میتواند در هر بخشی، اعم از بخش موادغذایی بکارگرفته شود [9]. علاوه براین، ISO، ISO 15161 را به عنوان راهنمایی برای پیاده سازی پیشنیازهای ISO 9001 در بخش موادغذایی را در اختیار گذاشته است.
اگرچه ISO 9001 موضوعی است که بطورگسترده در متون مدیریت کیفیت موردبحث قرار گرفته است [11]، پژوهشگران به اندازه ی کافی ISO 9001 را در بخش موادغذایی موردمطالعه قرار نداده اند [9]. فوتوپولوس و دیگران [9] بکارگیری ISO 9001 را در بخش موادغذایی یونان مورد مطالعه قرار دادند. آنها دلیل اصلی اینکه گواهینامه ی ISO 9001 با محیط داخلی کسبوکار ارتباط دارد را دریافتند. آنها همچنین دریافتند که مزایای گواهینامه ی ISO 9001 بطورمثبتی تحتتاثیر انگیزه ی شرکتها برای پیادهسازی ISO 9001 است و بطورمنفی تحت تاثیر مشکلاتی است که پیشنیازهای استاندارد با آن مواجه میشود.
پوسماس و دیگران [7] ابزاری را توسعه دادند که اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) ISO 9001 را براساس مولفههای آن، معنای اهداف ISO 9001 اندازه گیری میکند و این ابزار را در بخش تولید موادغذایی تایید کردند. آنها دریافتند که اثربخشی پیاده سازی ISO 9001 در بخش تولید موادغذایی میتواند با استفاده از ابعاد، به عبارت دیگر پیشرفت مداوم، جلوگیری از ناهمسازی و تمرکز بر رضایت مشتری اندازه گیری شود.
پوسماس و فوتوپولوس [3] بر روی 92 شرکت موادغذایی در یونان که گواهینامه ی ISO 9001 داشتند، مطالعه انجام دادند. آنها سه عامل/سازه ی بالقوه را در رابطه با نتایج پیاده سازی روشهای مدیریت کیفیت این شرکتها شناسایی کردند. نتایج شامل مزایای بازار، رضایت مشتری و توسعه ی کیفیت بود.
تحقیق و توسعه شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۱۲۸۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد
ممیزی، شرکت ایزو، شرکت معتبر استاندارد، اداره استاندارد ، شرکت استاندارد ، شرکت معتبر ایزو، شرکت بیکران ، صدور گواهینامه ، ایزو ۲۲۰۰۰ ، ایزو ۴۵۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۱ ، ایزو ۹۰۰۱ ، صدور از مرجع ناسی ، صدور گواهینامه معتبر، ایزو ۲۲۰۰۰ ،مدیریت کیفیت ، استاندارد کیفی ، ایزو ۹۰۰۱ ، سیستم مدیریت ، گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ، گواهینامه استاندارد ، اخذ ایزو ۹۰۰۱ ، ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ ، ایزو 15161 ، ایزو15161، iso15161
منبع : https://brs.ir/node/104
شناخت ISO 9001
ISO 9001 یک استاندارد بین المللیِ سیستم مدیریت کیفیت است که توسط ISO [5] صادر شده است. این استاندارد، یکی از استانداردهای ISO است که بیشترین کاربرد را در میان سازمانهای دنیا دارد [12]. این استاندارد برای اولین بار در سال 1987 منتشر شد و سپس در سالهای 1994، 2000 ، 2008 و 2015 موردبازبینی قرار گرفت [13].
ISO 9001 متشکل از بهترین روشهای سیستم مدیریت کیفیت است که انتظار میرود اگر بطورمداوم پیاده سازی شود، نتیجه ی چشمگیری را بدست دهد [5.6.7]. در این استاندارد، ذکر شده که هدف ISO 9001 اطمینان حاصل کردن از این مسئله است که سازمانها محصولات خود را براساس نیاز مشتریان، جلب رضایت مشتری و پیشرفت مداوم در اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت تولید کنند [5].
ISO 9001 از نسخه ی 2000 خود تمام اصول مدیریت جامع کیفیت را در استاندارد ادغام کرده و بجای ارائه ی سند بیشتر بر فرآیند و عملکرد تمرکز دارد [13.14]. به علاوه، ISO 9001 همچنین روش پژوهش PDCA (طراحی انجام بررسی اقدام) را اتخاذ کرده است [5]. بطورخاصتر، ISO 9001 مبتنی بر هشت اصل مدیریت کیفیت است، به عبارت دیگر، تمرکز بر مشتری، مشارکت مردم، رویکرد فرآیندی، رویکرد سیستمی به مدیریت، پیشرفت مداوم، رویکرد واقع گرایانه به تصمیم گیری و ارتباط سودمند با تامین کنندگان [8.13].
این هشت اصل مدیریت کیفیت جامع، جایگزین پنج پیشنیاز اصلی ISO 9001 شدند [3]. اولین پیش نیاز، سیستم مدیریت کیفیت، با وظیفه ی سازمان برای مدیریت فرآیندها و مستندسازی سیستم مدیریت کیفیت مرتبط است. دومین پیش نیاز، مسئولیت مدیریتی، به مسئولیتهای مدیریت عالی نسبت به سیستم مدیریت کیفیت اشاره دارد [5]. سومین پیش نیاز، مدیریت منابع، سازمان را ملزم به مدیریت منابع موردنیاز توسط سیستم مدیریت کیفیت می کند. چهارمین پیش نیاز، شناختمحصول، با وظیفه ی فرآیند اصلی سازمان مرتبط است [5]. پنجمین پیشنیاز، اندازهگیری، تحلیل و پیشرفت، به وظیفه ی سازمان برای اندازه گیری، تحلیل و پیشرفت سیستم مدیریت کیفیت اشاره دارد [5].
تحقیق و توسعه شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۱۲۸۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد
ممیزی، شرکت ایزو، شرکت معتبر استاندارد، اداره استاندارد ، شرکت استاندارد ، شرکت معتبر ایزو، شرکت بیکران ، صدور گواهینامه ، ایزو ۲۲۰۰۰ ، ایزو ۴۵۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۱ ، ایزو ۹۰۰۱ ، صدور از مرجع ناسی ، صدور گواهینامه معتبر، ایزو ۲۲۰۰۰ ،مدیریت کیفیت ، استاندارد کیفی ، ایزو 9001 ، سیستم مدیریت ، گواهینامه ایزو 9001 ، گواهینامه استاندارد ، اخذ ایزو 9001 ، ایزو 9001 ویرایش 2015
منبع : https://brs.ir/node/103