بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

بیکران راهکار سعادت

ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی استاندارد

پیشینه تحقیقات در زمینه شناسایی عدم اجرای قانون در بررسی­های حوادث حرفه ­ای (ایزو 45001)

1.1 پیشینه تحقیقات در زمینه شناسایی عدم اجرای قانون در بررسی­های حوادث حرفه ­ای

در خصوص شناسایی عدم اجرای قانون در گزارش­های بازرسی، گومز (2008) نمونه ­های بسیاری در خصوص حوادث مرگبار را بررسی کرد تا بتواند دسته­ های غالب علت­ها را شناسایی کند و سپس آنها را با ملزومات قانونی و سطوح اجرای قانون یا عدم وجود آنها در زمان نیاز، ترکیب کرد. او متعاقبا مجموعه ای از نقاط کور را شناسایی کرد که در آنها وضع قانون هم نامشخص است و غیر کارآمد، به عبارت دیگر پوشش مناسبی ارائه نمی­کند. کار گومز نشان داد که یکی از ملزومات مهم نیاز به مقایسه داده حقیقی در زمینه عواملی که حوادث را ایجاد می­کنند با قانون کاربردی است، به عبارت دیگر باید مواردی تحلیل شوند که در آنها قوانینی وجود دارد که باید به جلوگیری از حوادث کمک کند. این ارتباط فقط زمانی می­تواند ایجاد شود که فرآیند بازرسی شامل تحلیل عوامل قانونی مرتبط باشد. این کار می­تواند هشدارهای مفیدی ایجاد کند که می­توانند به شرکت­ها کمک کنند تا بخش­های قانونی را شناسایی کنند یا درکی از قوانینی کسب کنند که نادیده گرفته شده بودند.

دو مقاله موجود بودند که به فرآیند شناسایی عدم اجرای قانون در بازرسی­های حوادث حرفه­ای ارجاع داده شده بودند. اولین مقاله متعلق به کاتساکیوری (2010) بود که 40 مورد از حوادثی را تحلیل کرده است که بین سال 2000 و 2008 در صنعت تولید رخ داده­اند. نمونه مورد استفاده از پایگاه داده­ای از گزارش­ها دریافت شده بود که در مرکز پیشگیری از خطر آتیکا غربی در یونان قرار دارد. این تحقیق از این نظر جالب است که از روشی استفاده می­کند که به عنوان MILI مشهور است که توسط سازمان بازرسی کار ارائه شده است تا در بازرسی حوادث مورد استفاده قرار گیرد. این روش نه تنها عوامل به وجود آورنده حوادث را شناسایی می­کند بلکه هر موردی که در آن عدم اجرای قانون وجود داشته است که منجر به آن شده است را هم شناسایی می­کند. دومین مقاله تحقیقی از سالگوئرو (2018) است، که 98 مورد بازرسی حوادث حرفه­ای را تحلیل می­کند که توسط ماموران کار در آندالوسیا در اواخر 2014 انجام شده­اند. این نمونه با دنبال کردن پنج مرحله تحلیل شد که در روش کار RIAAT تعریف شده­اند و نشان داد که درصد قابل توجهی از گزارش­های تحلیل­ شده (46%) برخی موارد نقض قانون را شناسایی کرده ­اند که منجر به حادثه ­ای شده است که در حال بررسی است.

 

1.2 پیشینه تحقیقات در خصوص شناسایی عدم اجرای قانون در OHS به عنوان شاخص­های اصلی

یکی دیگر از عوامل موجود در رابطه میان مدیریت امنیت و مقابله با استانداردها، این احتمال است که توجه بیشتری به اجرای قانون می­شود نسبت به وظایف امنیتی. انجا و فجلتون (2010) این احتمال را در تحقیقی نشان دادند که نگرش­های مدیران اجرایی را در شرکت­های حمل و نقل در نوروژ در آن بررسی شده بود. آنها به این نتیجه رسیدند که برای بسیاری از سرپرستان مدیریت، معنای OHS بیشتر مساله­ای در خصوص مقابله با قوانین و مقررات است به جای آمکه درخصوص مدیریت امنیت باشد. این محققان همچنین تاکید کردند که فشار اقتصادی و رقابت تجاری هر دو منجر به اختلافات ممکن با مدیریت اجرای قانون در زمینه سلامت و ایمنی می­شود.

با این حال در مدیریت و سازمان­دهی شرکت­ها، شناسایی موارد غیرقانونی در طول وقوع حادثه کاری فقط شاخصی است که نشان می­دهد اتفاقی افتاده است و چیزی در مورد آن مساله در گذشته باقی مانده است. به طور خلاصه، این مساله اشاره به شاخص­هایی دارد که نشان­دهنده یک روش واکنشی دربرابر مدیریت ایمنی و سلامت حرفه­ای هستند. این شاخص­ها در حال حاضر به عنوان شاخص­های عط ف­کننده به ماسبق توصیف می­شوند که به عنوان شاخص­های قبلی هم معروف هستند.

در مقابل، شاخص­های موثر در آینده، که در پیشینه تحقیقات به عنوان شاخص­های هدایت­ کننده معروف هستند، معیارهایی از شرایط سیستم هستند که عملکرد آینده را پیش­بینی می­کنند. محققان شروع به تحقیق درباره شاخص­های هدایت ­کننده کردند تا بتوانند از شاخص­های قبلی فاصله بگیرند و از معیارهایی استفاده کنند که می­تواند قبل از وقوع حادثه به کار برده شود. این تحقیقات روی معیارهایی متمرکز هستند که می­توان با استفاده از آنها نتایج ایمنی آینده را پیش­ بینی کرد و در آنها شاخص­های موثر در آینده وجود دارد.

محققانی مثل هینز (2013)، شی (2016)؛ لینگارد (2017)، دسته ­بندی­هایی از شاخص­های هدایت ­کننده ایجاد کرد ه­اند که می­توانند در سازمان­ها مورد استفاده قرار بگیرند و به طور خاص در بخش­های کاری مثل ساختمان استفاده شوند. این دسته­بندی شامل شناسایی موارد غیرقانونی­ در بازرسی­هایی است که در شرکت­ها انجام شده است یا دستورالعمل­ها یا فرآیندهایی که نقض شده اند. 

ایزو 45001 ، ایزو 45000 ، استاندارد 45001 ، استاندارد ایمنی ، ایمنی و بهداشت حرفه ای ، ایمنی و بهداشت شغلی ، صدور گواهینامه ایزو 45001 ، استاندارد hse ، استاندارد QHSE ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، شرکت معتبر ایزو ، گواهینامه استاندارد، شرکت تحت اعتبار ناسی ، مرکز ملی تایید صلاحیت ، مقاله ایزو 45001 ، مقاله پژوهشی ایزو ، شرکت BRSM

امور آموزش شرکت BRSM

تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰

تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱

www.BRSMENA.com

www.BRSM.ir

#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی

منبع :https://brs.ir/node/144

چیدمان و آرایش تیمهای ایمنی و بهداشت غذایی HACCP



    1. کار گروهی در سازمان­ها

به نظر می­رسد که روندهای موجود در راستای استفاده از تیم­ها در محیط کار، که از دهه 1980 رشد خاصی داشته است، نقشی در پذیرش گسترده روش تیمی به عنوان مناسب­ترین راه برای توسعه موثر HACCP داشته­اند. دلایل استفاده از تیم­ها در سازمان­های تجای شامل باورهایی در این زمینه است که عملکرد تیمی بر عملکرد غلبه می­کند وقتی کاری نیازمند مجموعه­ای از مهارت­ها و تجربیات باشد، که با تخصص چندمنظوره­ای که در HACCP وجود دارد برابر است. مدارک موجود در خصوص افزایش و کاهش پذیرش استفاده از کار گروهی هم وجود داشته است که دوباره با HACCP به عنوان یک سیستم مدیریتی پیشگیرانه متداوم برابر است. آرنولد، کوپر، و رابرتسون (1998) گزارش کردند که تصمیماتی که توسط گروه­ها گرفته می­شود می­تواند تعهد گستده­تری نسبت به آنها به صورت فردی گرفته شده­اند ایجاد کند زیرا افراد بیشتری حس مشارکت دارند. مطمئنا ایجاد تعهد برای دستیابی به نتیجه بررسی­های تیم HACCP، برنامه HACCP، و اجرای آن در فرآیند مورد نظر در مرکز سیستم امنیتی غذایی موثر قرار دارد، با این حال تبدیل برنامه HACCP از اینکه به صورت کتبی برای همه امنیت غذایی ایجاد کند به طور کلی شامل کارمندان بیشتر در تیم HACCP است. اکثر کارهایی که در تیم­ها به طور موثر انجام می­شود در 30 سال اخیر چاپ شده­اند که نشان­دهنده استفاده از کار گروهی در محیط کار در طول این زمان است. تعریف­های متعددی از تیم­ها را می­توان در پیشینه تحقیقات یافت و یک نمونه از آن که با نقش تیم­های HACCP هم­راستا است متعلق به لندی و کنته (2007) است که گفته­اند: «مجموعه­ای از افرادی که با هم به سمت یک هدف مشترک کار می­کنند و مسئولیت خروجی­های خاص برای این سازمان­ها را بر عهده می­گیرند».


    1. آرایش تیم HACCP

در تیم­های HACCP قوانین اصلی بدین شرح هستند، فنی/ اطمینان از کیفیت، ساخت/ پردازش/ تولید و مهندسی، با تخصص­های دیگر مثل میکروب­شناسی، متخصصان مواد خام، کارمندان بخش توزیع، متخصصین مواد شیمیایی، توسعه­دهندگان محصول و غیر، که در تیم اصلی در زمینه تحقیقات HACCP کار می­کنند.

 در تیم HACCP چندمنظوره، از اعضای تیم فردی انتظار می­رود که تخصص و تجربه مناسب را داشته باشند تا به تیم اجازه دهد که کار خود را تکمیل کند (یعنی یک طرح HACCP موثر ایجاد کنند) و با همکاری یکدیگر به همراه همکارانشان در تیم کار کنند. این تخصص نیازمند آن است که با داده­ها و مدارک مرتبط با تخصص مورد نظر ترکیب شوند، به عنوان مثال متخصصان مواد خام و ماموران رسیدگی بر کار تهیه­کنندگان به ترتیب می­توانند اطلاعات فنی مناسب ارائه کند و بازرس تهیه­کننده گزارش می­کند که این تیم دارای اطلاعات مناسب برای تصمیم­گیری درباره امنیت مواد خام است.

علاوه بر نقش مشترک اعضای تیم HACCP، برای یک فرد عادی است که مسئولیت تیم هماهنگی را بر عهده گیرد یا نقش رهبری را برعهده بگیرد تا پیشرفت کار گروهی را بررسی کند. دومین نقش تیمی شناسایی­شده که در کار گروهی HACCP مهم است ثبت کتبی و گزاش­دهی است.

منشا تیم HACCP چندمنظوره هر چه باشد، اکنون بخش جدایی­ناپذیر سیستم HACCP است و اعضای تیم HACCP به طور طبیعی برای مهارت­ها و تخصص­های عملی­شان انتخاب می­شوند به جای آنکه براساس دانش HACCP انتخاب شوند و سپس به آنها در سطح بالایی در HACCP آموزش داده می­شود. با این حال اگر نقطه­ضعف­هایی در دانش تیم HACCP درباره اینکه چگونه قواعد HACCP را به کار ببرند وجود داشته باشد، به دنبال آن می­تواند نقطه­ضعف­هایی در سیستم هم وجود داشته باشد، به عنوان مثال شناسایی نادرست CCPها اگر درباره چگونگی به­کارگیری درخت­های تصمیم­گیری CCP سردرگمی وجود داشته باشد، یا تصمیمات نادرست درباره اینکه کدام خطرات باید کنترل شوند و اینکه در یک فرآیند چگونه باید کنترل شوند. اساس این تصمیمات دانش درباره فرآیند به­کارگیری قواعد HACCP به همراه دانش فنی درباره خطرات ممکن و انتخاب­های کنترلی ممکن در بخش صنعتی غذا شکل گرفته است.

به طور مشابه روشی که اعضای تیم HACCP با هم تعامل دارند و دانش خود را به اشتراک می­گذارند، به خصوص آنهایی که در زمانی که اختلاف نظر وجود دارد دیدگاه­های غالبی دارند و اینکه آیا اعضای تیم­های کوچکتر اعتماد به نفس لازم را برای مقابله همکاران ارشد خود دارند، می­تواند تاثیری روی امنیت غذا داشته باشد. بنابراین مهم است که از دانش تیم HACCP و چگونگی کار کردن تیم­های HACCP با همدیگر برای تصمیم­گیری درباره امنیت غذا و HACCP درک لازم را داشته باشیم.

تصمیماتی درباره به کارگیری قواعد HACCP در تیم­های HACCP به دانش جمعی اعضای تیم بستگی دارد، یعنی دانشی که هر عضو از تیم با خود به همراه دارد و به دانش کلی تیم هم بستگی دارد یعنی دانش تیم به طور کلی که با رفتارهای موجود در تیم تحت تاثیر قرار می­گیرد. برای آنکه بتوان نقش دانش HACCP را در تصمیم­گیری­های تیمی درک کرد، مهم است که بتوانیم دانش تیمی و فردی را بسنجیم (شکل 1).

بنابراین دانش HACCP یکی از عواملی است که در توانایی تیم HACCP برای توسعه یک سیستم HACCP ایمن برای مدیریت امنیت غذا نقش دارد، یعنی موثر بودن تیم در فراهم­کردن امنیت غذا. موارد دیگری هم در این فرآیند نقش دارند که بررسی کردن مدل­های ارائه­شده برای نشان­دادن این جنبه به­کارگیری HACCP مفید است.


    1. مدل ورودی پردازش خروجی برای کارآمدبودن تیم

مدل اصلی که برای بررسی کارآمدبودن تیم استفاده شده است مدل « ورودی پردازش خروجی» است. این مدل نشان می­دهد که ورودی­ها یا به طور مستقیم بر خروجی­های تیم تاثیر می­گذانرد یا به طور غیرمستقیم بر خروجی­های تیم با فرآیندهای موجود در تیم تاثیر می­گذارند (شکل 2) و گروهی از متغیرها در این مدل معرفی شده­اند که در جداکردن عوامل تاثیرگذار بالقوه در تصمیم­گیری و عملکرد تیم HACCP مفید هستند.

مدل ورودی پردازش خروجی از روان­شناسی سازمانی ریشه می­گیرد و به عنوان هدفی در تحقیقات گروهی در سازمان­ها پذیرفته شده است. در نظر گرفتن متغیرهای مدل ورودی پردازش خروجی که در HACCP به کار برده شده­اند کمک می­کند پایگاهی برای فهمیدن اینکه تصمیمات تیم HACCP به چه شکل گرفته می­شوند مفید است و همچنین کمک می­کند که برخی از محدودیت­های وظایف کار گروهی را درک کنیم. به عنوان مثال از جمله متغیرهای موجود، «هنجارها» قوانین غیررسمی و اغلب ناگفته­ای هستند که رفتار تیمی را شکل می­دهند و می­توانند تاثیری روی تصمیم­گیری و عملکرد تیم داشته باشند. مثال­های از هنجارها شامل توجه به وقت­شناسی، سودمندی، رفتار قابل قبول و نوع پوشش است. با وجود آنکه مورد آخر کمتر به هنجار گروهی در صنعت غذا مرتبط است، که در آن نوع پوشش توسط مقررات بهداشتی سازمانی و صنعتی تعیین می­شود، ممکن است که هنجارهای دیگری هم وجود داشته باشد که کارمندان ارشد را به چالش بکشد و بر فرآیند تصمیم­گیری HACCP تاثیرگذار باشد. به طور مشابه از جمله متغیرهای ورودی، نقش­ها و ترکیب­بندی تیمی بسیار در کارآمدبودن تیم تاثیرگذار است. همانطور که در بالا در بخش 1.2 گفته شد، نقش­های اصلی تیم HACCP را رهبر و موارد کتبی برعهده دارند. با وجود آنکه در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته است، یکی دیگر از عوامل موجود در خصوص ترکیب­بندی تیمی که می­تواند بر کارآمدبودن تیم تاثیر بگذارد نظریه نقش تیم است. هیچ تحقیقی از قبل وجود ندارد که مدل­های کارآمدبودن تیم را در تیم­های HACCP یا مشاهده بررسی­های تیم HACCP به کار برده باشد.

این مقدمه کوتاه اهمیت تیم HACCP در به کارگیری موثر HACCP و هم عدم وجود اطلاعات در مورد دانش تیم HACCP فرآیندهای تصمیم­گیری را نشان داد. هدف این تحقیق دو مورد است: ابتدا بررسی دانش HACCP در تیم­های HACCP فعال و دوما ارائه دیدگاهی در زمینه فرآیند تصمیم­گیری تیم HACCP. به عنوان بخشی از یک تحقیق بزرگتر در خصوص عوامل موثر بر کارآمدبودن HACCP، این تحقیق بر آن است تا به درک تاثیر آموزش، عوامل موجود در خصوص دانش و کارمندان در کارآمدبودن HACCP کمک کند.

تیم ایمنی ، طرح haccp ، تیم بهداشت ، چیدمان haccp ، استاندارد 22000 ، ایزو 22000 ، گواهینامه 22000 ، ممیزی 22000 ، شرکت ایزو ، شرکت معتبر ایزو ، استاندارد غذا ، گواهینامه غذا ، ممیزی صنایع غذایی ، شرکت صنایع غذایی ، طراحی استاندارد غذا ، مشاوره غذایی ، کنترل کیفیت غذا ، شرکت brsm ، شرکت استاندارد

امور آموزش شرکت BRSM

تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰

تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱

www.BRSMENA.com

www.BRSM.ir

#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی

منبع :https://brsm.ir/node/143