براساس رأی انجمن اروپا (2005)، مسئولین کار در اروپا به سرپرستی وضع قانون، قوانین و مقرراتی متهم شدند که نیازها در محل کار را تغییر میدهند. به همین دلیل قانونگذاران روی فراهم کردن شرایط کاری ایمن با وضع قانون، متمرکز شدهاند.
قانونگذاری ایمنی و سلامت حرفه ای یکی از بخشهای مهم فرآیند است تا بتوان سازمانها و شرکتها را مدیریت کرد. برآورده کرده ملزومات قانونی اولین مسئولیت هر شرکت است. با وجود آنکه این یک روش ساده برای حفظ امنیت است، اولین قدم پیشگیرانه در هر سازمان است. همانطور که جاسینتو (2011) گفته است، بهکارگیری صحیح قانون در شکرتهای میتواند از رویدادهای ناخواسته جلوگیری کند و آنها را کنترل کند و حتی تاثیر آن را از بین ببرد.
طبق تحقیقات قبلی، وقتی حوادث رخ میدهند، در گزارش بازرسی باید همه مواردی که در زمان بازرسی شناسایی شدهاند ارائه شود. باید تعیین شود که آیا خطایی مرتبط با حادثه وجود داشته است که به عنوان نقض قانون در نظر گرفته شود. علاوه بر آن وقتی مدلی بازرسی حوادث عمومی به کار برده میشود، که توسط مسئولین کار هدایت میشود، ارزیابی توسط متخصصی انجام میشود که میتوان از شهادت او در دادگاه استفاده کرد. حتی وقتی، همانطور که صالح (2010) گفته است، ترس از قانون باعث از بین رفتن برقراری ارتباطات آزاد درباره حقایق در بازرسیهای رویداد شود، هم مدارک بسیاری وجود دارند که میتوانند فرآیندها و نتایج ایمنی و سلامت در شرکتها را نشان دهند.
با این حال، در حوزه آکادمیک، انتقادهایی شده است که قوانین ایمنی و سلامت حرفه ای میتواند نوآوری و توسعه صنعتی را محدود کنند و در مقابل یک فرهنگ نامغایر در ادارات ایجاد کند. در چندین کشور، پیشنهاداتی ارائه شدند تا بتوان قوانین را لغو کرد و در نتیجه مرز قانونمند را هر جا ممکن است کاهش داد. با این حال، سازمانهای بینالمللی مثل بانک جهانی و OECD از قوانین موجود دفاع میکنند و به کار بردن آنها برای توسعه اقتصادی حیاتی میدانند و مزیتهای مهمی برای رشد سودمند و بلندمدت نشان میدهند. علاوه بر آن همانطور که توضیح دادهاند شرکتهای رینفرت (2014) به عنوان افراد ذینفع، باید در فرآیند وضع قانون از ابتدای کار شرکت کنند. بنابراین قانونگذاران الزاما رقیبان انجمن قانونگذاریشده نیستند.
به ویژه در شرکتهای کوچک و متوسط (SME)، مدیریت امور قانونی در زمینه ایمنی و سلامت تبدیل به وظیفهای پیچیده شده است. شرکتهای کوچک نسبت به شرکتهای بزرگ به شکلی متفاوت سازماندهی شدهاند. نتایج حاصل از قانونگذاری با شرکتهای کوچک فقط زمانی مطابقت مییابند که نتایج به سادگی قابل سنجش باشد، و شرکت دارای صلاحیت باشد که تصمیم بگیرد چگونه به این اهداف دست یابد.
در شرکتهای کوچک و متوسط است که اکثر مشکلات وجود دارد. نمایندگی اروپایی متوجه شد که کشورهای عضو EU-15 قبلی دارای 19 میلیون SME هستند که حدودا 75 میلیون کارمند دارند. در این کسب و کارهای کوچک و متوسط است که حدود 82% از جراحتهای مربوط به کارو بیش از 90% از حوادث مرگبار رخ میدهند.
بحثهای کمی درباره تعهدات موجود در مدیریت امور قانونی در شرکتها به ویژه در خصوص شرکتهای کوچک و متوسط انجام شده است.
استاندارد ایمنی ، ایزو 45001 ، HSE ، ایمنی و بهداشت ، بهداشت صنعتی ، قانونگذاری ، ایمنی ، بهداشت حرفه ای ، طب کار ، استاندارد ایزو ، OHSAS 18001 ، ISO45001 ، مدیریت کیفیت ، استاندارد بهداشت ، صدور ایزو 45001 ، شرکت صادر کننده ایزو 45001 ، شرکت ایزو، ایمنی در شرکتهای کوچک
امور آموزش شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی
منبع : https://brs.ir/node/123
کارآفرینی اجتماعی فرایندی است که پیشرفت اجتماعی را تسریع می کند. این پدیده و رشد ان در سالهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. (سیوسیند و همکاران[1]،2014) (عزیزی،2017) کارآفرینی اجتماعی بعنوان منبع مهمی از ثروت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی شناسایی شده است. (پاولوف[2]،2017) (شکوهی و همکاران،2018) این پدیده علمی در دنیا راه حلی برای تسهیل تغییرات اجتماعی و کمک به توسعه پایدار اجتماعی- اقتصادی در سطح کلان و افزایش بازدهی و پاسخگویی سازمانهای اجتماعی در سطح خرد شناخته می شود. کارآفرینی اجتماعی سازهای چند بعدی،دینامیک و پویاست که در نقطه تقاطع میان بخش های عمومی، خصوصی و اجتماعی قابل فهم است. (فیروزآبادی و همکاران،2018) لکن بخش اقتصادی غیرانتفاعی -اجتماعی بیش از پیش روش کارآفرینی را برای پیگیری بیشتر اهداف اجتماعی خود اتخاذ کردهاست.(سازمان توسعه همکاری اقتصادی[3]،2010) در مقابله با مسائل اقتصادی-اجتماعی (مسائل اجتماعی و محرومیت اجتماعی) چهار پارادایم دولتی، بازار آزاد، خیریه ها و کارآفرینی اجتماعی مطرح شده است. تداوم مسائل و افزایش محرومیتهای اجتماعی (فقر و بیکاری) نشان می دهد که بخش دولت، بازار و سازمانهای غیرانتفاعی به حل این مسائل قادر نبودهاند. امروزه موثرترین و پایدارترین راه حل توسعه کارآفرینی اجتماعی است. (رمضانی و همکاران،1397) (لاسما[4]،2012) (اکونومیست[5]،2013) (داو و همکاران[6]،2017) کارآفرینی اجتماعی میتواند، زمانی که دست نامرئی بازار نه تنها نتوانسته رفاه اجتماعی را افزایش دهد، بلکه نابرابری اجتماعی را افزایش داده، به عنوان جایگزینی برای رسیدگی به خیر عمومی در نظر گرفته شود.(پاولوف،2017) کارآفرینی اجتماعی نشان می دهد که مسئولیت کارهای امنیت اجتماعی در حال انتقال از سیاست عمومی به خصوصی و ابتکارات شخصی است. (هالت و همکاران[7]،2017) هدف کارآفرینی اجتماعی تامین نیازهای برآوردنشدهی اجتماعی و پاسخ به چالشهای اجتماعی،(سازمان توسعه همکاری اقتصادی،2010) و همچنین ارائه راه حل های نوآورانه برای حل مشکلات اجتماعی حل نشده و ایجاد ارزش های اجتماعی است. (بتورینا و بژوان[8]،2015)
کارآفرینی اجتماعی اغلب شکلی نوآورانه از فعالیت های سازمان های جامعه مدنی به شمار می رود. (بتورینا و بژوان،2015) کارآفرینی اجتماعی توسط افراد یا سازمان هایی نشان داده می شود که از ابتکارات ایجاد شده با انگیزه سود برای مقابله با یک مسئله اجتماعی یعنی با کمک به دیگران در ایجاد شغل یا آموزش افراد برای تقویت شایستگی های خود استفاده می کنند. (ایرینگیبل[9]،2017) (سیجاریتو و همکاران[10]،2018)
فعالیت کارآفرینی مجموعه ای از اقدامات، ویژگی ها، نگرش ها و رفتارهایی است که می تواند مستقیماً در طی فرآیند نوآوری برای نوآور (سازمان یا فرد) دنبال شود. این شامل انگیزه ای برای فعال بودن در انجام کاری می باشد که به دنبال تغییر وضعیت فعلی است. به طور اصولی، کارآفرینی با نوآوری، مشارکت فعال و ریسک پذیری ارتباط دارد که می تواند به عنوان دستورالعمل برای عملی شدن به کار گرفته شود. (اوا و همکاران[11]،2013)
کارآفرینی ، کارآفرینی اجتماعی ، نوآوری اجتماعی ، خلاقیت ، سازماندهی ، مشارکت ، مسئولیت اجتماعی ، مدیریت ریسک ، شغل
برگرفته از مقاله پژوهشی رمضانی و همکاران، 1398
امور آموزش شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی
منبع : https://brs.ir/node/122
در دنیایی که تحولات لجام گسیخته هستند و به قول "تافلر" دوره جابجایی قدرت است، بحث مدیریت دارایی های نامشهود سازمانها بعد از موضوعات مهندسی مجدد دهه 80 و مدیریت کیفیت فراگیر دهه 90 بعنوان پدیدهای مهم، به صورت همه جانبهای افق تحولات مدیریت را تحت تاثیر قرار داده است. دارایی های نامشهود در حال حاضر کلید موفقیت برای سازمانها است. (Castilla-Polo & Ruiz-Rodríguez, 2017) سازمانها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند(Giju, Badea, Ruiz, & Peña, 2010)،اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود بعنوان مهمترین عامل تولید و مزیت رقابتی و مهمترین منبع نواوری برای سازمانها شناخته شده اند(Harris, McAdam, McCausland, & Reid, 2013).
دارایی نامشهود یک دارایی غیر پولی بدون ظاهر فیزیکی است که دارای ارزش بوده و می تواند منافع یا عوایدی را در آینده تولید کند.(Keong Choong, 2008)دارایی نامشهود به اسمهای متفاوت خوانده میشود. این داراییها مطمئنا در عملکرد شرکتها بویژه در دهه معاصر اهمیت بسیار زیادی کسب کردهاند. سرمایهگذاری بر روی داراییهای نامشهود به شرکتها کمک میکند تا نوآور باشند و از این رو، رقبا را کنار بزنند. اینها مؤلفههای مهم برنامهریزی و عملیات راهبردی یک شرکت هستند . این داراییها باعث افزایش ارزش بازار شرکت میشوند . این داراییها به دستیابی و حفظ مشتری به شرکتها کمک میکنند .این داراییها به ایجاد وفاداری مشتری و تقویت نام تجاری یک شرکت کمک میکنند.(Bhatia & Aggarwal, 2018) دارایی های نامشهود مناسب به شرکتها برای دستیابی به موفقیت آمیز به ریشه های خلق ارزش کمک میکند. یکی از دلایل شناسایی دارایی نامشهود این است که اگر سازمانی بتواند سرمایه های انسانی خود را با سرمایه های اطلاعاتی و سرمایه های سازمانی همسو کند موفق به خلق یک مزیت رقابتی قوی خواهد شد که به راحتی توسط رقبا قابل تقلید نیست.(Miyagawa & Hisa, 2013) برای اطمینان از اعمال مدیریت مناسب بر سرمایه نامشهود و تسهیل اثربخشی سازمانی، نیاز به شناخت دارایی های نامشهود در سازمانها را بیشتر می کند.(Steenkamp & Kashyap, 2010) دارایی های نامشهود در سالهای اخیر به یکی از محرکهای با اهمیت در ارزش اقتصادی شرکتها بدل شده است.(پروائی & کردستانی, 2018)
مقاله ، دارایی نامشهود ، دارایی ناملموس ، ارزشگذاری دارایی ، دارایی مشهود ، حسابداری دارایی ، حسابداری اجتماعی ، مدیریت دارایی
امور آموزش شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی
منبع : https://brs.ir/node/120
علاوه بر این واقعیت که HACCP یک سیستم ایمنی مواد غذایی و ISO 22000 یک استاندارد سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است، اختلافات بین این دو شامل موارد زیر است:
• ISO 22000 امکان توسعه سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی توسط کارشناسان بیرونی برای هر شرکتی را فراهم میکند و این شامل پیاده سازی و تأیید کلیه یا بخشی از فعالیتهای مشمول این سیستم میباشد.
• ISO 22000 همچنین به اصول خوب در بخشها و قوانین بهداشت عمومی که توسط Codex Alimentarius منتشر شده است، اشاره میکند.
• طبق ISO 22000 علاوه بر ارتباطات داخلی، ارتباطات خارجی نیز شرط ایجاد، اجرا و به روزرسانی FSMS هستند.
• ISO 22000 برای ارزیابی خطرات شناسایی شده ایمنی مواد غذایی نیاز به تجزیه و تحلیل ریسک دارد.
• ISO 22000 مستلزم مستندات برنامههای پیش نیازی تولید است.
• HACCP از مفهوم سنتی تقسیم اقدامات کنترل به دو گروه استفاده میکند: پیش نیازها و اقدامات اعمال شده در نقاط کنترل بحرانی (CCP). در مورد ISO 22000، این مفاهیم با اضافه کردن گروهی از اقدامات کنترلی به نام برنامه های عملیاتی پیشنیازی تولید (oPRP) به صورت منطقی سازماندهی مجدد میشوند.
• ISO 22000 همانند نقاط کنترل بحرانی به سیستم نظارت و برنامهریزی اقدامات اصلاحی احتیاج دارد.
• ISO 22000 با توجه به نتیجه نظارت بر OPRP ها و برنامه HACCP نیاز به تجزیه و تحلیل و بهبود دارد.
• ISO 22000 همچنین نیاز به بررسی و شناسایی مشخصات، فرمول بندی و مبدا ورودی و محصولات نهایی دارد.
• ISO 22000 فعالیتهای تأیید صحت و اعتبار سنجی را مجزا و روشن میکند.
• کنترل آلرژن یک برنامه پیش نیاز مورد نیاز در ISO 22000 است. اما در HACCP ذکر نشده است.
• ISO 22000، اصطلاحات جدیدی ایجاد کرده است، مانند «محصول بالقوه ناایمن» و اصطلاح «برداشت» برای فراخوان محصول و فعالیتهای فراخوان محصول.
• ISO 22000 به بهبود و به روزرسانی مداوم سیستم مدیریتی نیاز دارد.
صنایع غذایی در سراسر جهان در رابطه با ایمنی مواد غذایی با چالشهای زیادی روبرو هستند. مطالعات و تحقیقات بسیاری برای تعیین موانع اصلی اجرای HACCP و ISO 22000 انجام شده است. در نتیجه، اکثر مطالعات به این جمع بندی رسیدهاند که عدم درک HACCP و سایر فرآیندهای سیستمهای مدیریت ایمنی مواد غذایی یکی از موانع اصلی اجرای یک FSMS موثر و پایدار است.
در اوایل دهه 2000، چندین استاندارد توسط سازمانهای خصوصی و ملی مختلف در سراسر جهان تدوین شد. این امر وقتی شرکتها با استفاده از کدهای داخلی خود برای ممیزی تأمینکنندگانشان اقدام به استفاده از آنها کردند پیچیدگیهائی را به وجود آورد. معیارهای مختلف ممیزی، تحقق کلیه الزامات موجود در بازار جهانی را برای تأمینکنندگان تقریبا غیرممکن کرد.
در سال 2001، سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) شروع به کار بر روی استانداردی قابل ممیزی برای سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی (FSMS) کرد. این استاندارد بین المللیFSMS ، معروف به ISO 22000، سرانجام در تاریخ 1 سپتامبر 2005 منتشر شد. این استاندارد چارچوبی است که ترکیبی از برنامه های پیش نیاز، اصول HACCP و مراحل کاربردی را که توسط کمیسیون Codex Alimentarius شرح داده شده است و عناصر استاندارد ISO 9001:2000 را ترکیب میکند.
طی دو سال، این استاندارد در بیش از 20 کشور توسط سازمانها به عنوان گزینهای برای بیش از 20 طرح ایمنی مواد غذایی که شرکتهای جداگانه در این بخش برای ممیزی تأمینکنندگان خود تهیه کردهاند، به کار گرفته شده است.
ISO 22000 قصد دارد الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را که شرکتها برای رعایت مقررات ایمنی مواد غذایی در سراسر جهان باید رعایت کنند، تعریف کند.
ISO 22000:2005 در خصوص ایمنی مواد غذایی رویکرد زنجیره غذا را اتخاذ میکند. این استاندارد مجموعهای از الزامات عمومی مدیریت ایمنی مواد غذایی را تعریف میکند که نه تنها برای تولیدکنندگان و سازندگان مواد غذایی، بلکه برای کلیه سازمانهایی که در زنجیره تأمین مواد غذایی مشارکت دارند صادق است.
ISO 22000 الزامات مربوط به FSMS را مشخص میکند که عناصر اصلی زیر را برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی در طول زنجیره غذایی ترکیب میکند:
- ارتباط تعاملی. ارتباطات در طول زنجیره غذایی برای اطمینان از شناسایی همه خطرات مربوط به ایمنی مواد غذایی و کنترل کافی در هر مرحله در زنجیره غذایی ضروری است. این به معنای ارتباط بین سازمانها در زنجیره غذایی، هم به بالادست و هم به پایین دست است.
- سیستم مدیریت. ISO 22000 را میتوان مستقل از سایر استانداردهای سیستم مدیریت استفاده کرد. اجرای آن میتواند مطابق با الزامات سیستم مدیریت مرتبط موجود باشد، در حالی که سازمانها میتوانند از سیستم(های) مدیریت موجود برای ایجاد سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی که مطابق با الزامات ISO 22000 باشد استفاده کنند.
- اصول HACCP و برنامههای پیش نیاز.ISO 22000 اصول سیستم تجزیه و تحلیل خطرات و کنترل نقاط بحرانی (HACCP) را ادغام میکند و با استفاده از الزامات ممیزی، برنامه HACCP را با برنامههای پیش نیازی تولید(PRP) ترکیب میکند. برنامههای پیشنیازی تولید شامل کلیه شرایط و فعالیتهای اساسی برای حفظ محیط بهداشتی در سراسر زنجیره غذایی است که برای تولید، استفاده و تهیه محصولات نهایی ایمن مناسب است.
مدیریت کیفیت ، ایمنی غذا ، استاندارد brc ، شرکت BRS ، گواهینامه brc ، گواهینامه ایزو ، ایزو ۲۲۰۰۰ ، مدیریت ایمنی غذا ، صادرات غذا ، گواهینامه غذا ، استاندارد محصول ، شرکت BRSM ،شرکت معتبر ایزو ، استقرار brc ، مشاوره brc ، سیستم brc ، طرح brc ، طرح haccp ، سیستم haccp، استقرار hacp، مدیریت صنایع غذایی، سیستم صنایع غذا ، گواهینامه غذا
امور آموزش شرکت BRS
تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰
تلفن : 02126760001
www.BRSMENA.com
www.BRS.ir
#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استاندارد #دادهکاوی
منبع : https://brs.ir/node/118